تاسوعا در ابیانه

ابیانه

مراسم هاي مخصوص روز تاسوعا که اصطلاحاً به آن روزعباسعلي هم مي گويند به اين ترتيب شروع مي شود :


مراسم ذاکري :

در شب تاسوعاي حسيني با همت اهالي در مسجد يسمان مراسم ذاکري اجرا مي شود ، که صداي آن سکوت ابيانه را در هم مي شکند و ابيانه را براي تاسوعاي حسيني آماده مي کند .

مراسم جغجغه زني :

اين مراسم در صبح روز تاسوعا از مسجد يسمان شروع مي شود که مخصوص ابيانه است و مناطقي از پيش تعيين شده ، به همراه دسته اي بزرگ از تمامي اهالي ابيانه که همه آنها دو تکه چوب به دست دارند و با زدن آنها با ريتم خاصي به هم صداي زيبايي را ايجاد مي کنند . همچنين به دنباله اين دسته بانوان ابيانه با لباسهاي زيبا و رنگي خود دسته را همراهي مي کنند . دسته به سمت زيارت امامزادگان مي آيند و دقايقي را در اطراف حوض جمع شده و اين مراسم را انجام مي دهند ، و سپس دوباره دسته به محل خود يعني مسجد يسمان باز مي گردد .

 مراسم پرسه :

اين مراسم بعد از اتمام مراسم جغجغه زني انجام مي شود . اين مراسم در محله پايين با علامتي به نام قاسم عروسي مي باشد ، انجام مي شود و پس از دور زدن کوتاهي در محله به جاي اوليه خود و روبروي نخل باز مي گردد .

در ابيانه دو نخل وجود دارد . يکي در محله پايين (هِردَه) و ديگري در محله بالا (پَل) که بين مردم پل و يسمان مشترک است .

در روز تاسوعا شخصي که از قديم معروف به بابا نخل است ، نخل را به قول معروف لباس بر تن کرده و براي اهالي آماده مي کنند ، قبل از اذان ظهر نخل پايين ده به محله چشمه که در سراريزي با شيب نسبتاً تند مي باشد ، حمل  مي شود و بعد از گذاشتن نخل ، توسط باني هايي چشمه غذايي که تدارک ديده شده است بين عموم پخش مي گردد ، و مدتي نيز در آنجا مي مانند تا اهالي نفسي تازه کنند . سپس به کمک طناب و با دست به دست هم گرفتن يکديگر نخل را از شيب بسيار تندي که دامنه کوه مي باشد و با لطف و کمک امام حسين (ع) نخل به بالا منتقل شده و بدون توقف در مکاني به محل خود باز مي گردد .  در روز تاسوعا نخل با پارچه اي قرمز رنگ مزين مي شود .

در شب تاسوعا وعاشورا شام توسط افرادي که بر روي نخل نشسته اند ، در حسينيه ها صرف مي شود .

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر