تاسوعا و عاشوراي حسيني در ابيانه

ابیانه

مراسم شدّه برداري :

پس از گذاشتن نخل ، مراسم شدّه از محل يسمان آغاز مي شود که اهالي با برداشتن علامتي فلزي که سر آن حالت فنري دارد و به صورت خميده بر پايه چوبي متصل است ، بر روي نوک آن پارچه ابريشمي و بدنه آن از پارچه نفيسي استفاده مي شود . اين مراسم در مکانهايي مشخص برده شده و دوباره به محل خود باز مي گردند .

دسته زنجير زني :

 اين دسته به همت جوانان پايين ده بعد از گذاشتن نخل پايين و مقداري استراحت آماده مي شود .

در ابتدا با آوردن طبل و سنج و دستگاه صوتي به بيرون و در همان جلوي نخل شروع به زدن و خواندن مي کنند تا اهالي براي شروع مراسم جمع شوند ، سپس دسته اي بسيار با شکوه که در ابتداي صف جوانان با ريتم خاصي مشغول به زنجير زدن مي شوند و جهت فاتحه خواني به جلوي خانه عزاداران مي روند . امسال حدود 30 نفر از اهالي به سوي پروردگار رفتند ، خانواده هاي آنان با پخش نذري و خيرات از اهالي پذيرايي مي کردند .

پس از فاتحه خواني در تمامي روستا دسته به سمت زيارت باز مي گردد .

در داخل زيارت جوانان با ريتم خاصي در جروبروي هم استاده و مشغول زنجير زني مي باشند که با مديحه سرايي و نوحه خواني مداحان پايين ده اين مراسم با زيبايي هر چه تمام تر به پايان مي رسد و مردم بعد از استراحتي شام را که توسط باني آن شب آماده شده است در حسينيه پايين ده صرف مي کنند .

مراسم دسته زنجير زني :

 اين مراسم هم مانند روز تاسوعاي حسيني در ابيانه اجرا مي شود ، در اين مراسم بازهم جوانان محله پايين ده در ابتداي صف با ريتم خاص خود مشغول زنجير زدن و در ادامه دسته اهالي که پا به سن گذاشته اند و سپس کودکان و در انتهاي دسته بانوان با لباسهاي محلي خود که جلوه بسيار زيبايي به دسته مي دهند ، در حرکت هستند .

پس از گردش در روستا  دسته مجدداً به زيارت باز مي گردد و در بين راه شايد دو دسته بالا و پايين ده به هم بر خورد کنند و در اين زمان طبق رسم و سنت در يک از دسته ها صداي خود را بلندتر مي کنند و حس غرور خود را بالاتر مي برند سپس يک دسته اجازه عبور به دسته ديگر مي دهد . در زيارت که محل اتمام کار دسته پايين ده مي باشد ، بانوان در شبستان ها ايستاده و جوانان و زنجير زنان در اطراف حوض جمع شده و دقايقي را در زيارت مشغول زنجير زدن و نوحه خواني مي شوند ، سپس بعد از انجام مراسم اهالي خود را براي صرف شام در حسينيه پايين ده آماده مي کنند .

 مراسم شام غريبان :

اين مراسم بعد از صرف شام با جمع شدن اهالي آغاز مي شود . امسال هم اين مراسم به همت اهالي يوسمان از مسجد يوسمان شروع شد و در کوچه هاي ابيانه ادامه داشت . دو گروه از عزاداران به صورت حلقه اي جدا از هم در حال حرکت هستند و افراد سالخورده و بانوان در انتهاي دسته ، عزاداران را همراهي مي کنند . اين دسته با ورود به زيارت کار خود را ادامه مي دهند . همچنين در زيارت بسياري از اهالي براي حاجات خود شمعي روشن مي کنند . بعد از انجام مراسم در زيارت ، دسته باز به سمت مسجد يوسمان به حرکت مي افتد .

 دسته بني اسد :

اين دسته در صبح روز بعد از عاشورا به همت اهالي يوسمان به پا مي شود ، که در سالهاي اخير با امکانات و تجهيزات بيشتري از قبيل شتر ، اسب و نمايشي کوچک از صحنه کربلا بعد از شهادت امام حسين (ع) ، اجرا مي شود ، اين دسته در تمام مناطق اصلي روستا گردش مي کند و سپس به زيارت آمده و دقايقي را در آنجا نوحه و مرثيه خواني مي کنند و سپس دسته بني اسد به مسجد يوسمان باز مي گردد .

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر