تور دو روزه مرنجاب ، كاشان ، ابيانه


ابیانه


گشت ها :

بازديد از طبيعت زيبا و روستاي ابيانه
بازديد از امامزاده و مسجد جامع ابيانه
بازديد از كوچه باغهاي ابيانه
بازديد از خانه تاريخي طباطبائيها و بروجردي هاي كاشان
بازديد از تپه هاي 7000 ساله سيلك
بازديد از کوير مرنجاب
بازديد از کاروانسراي عباسي مرنجاب
بازديد از درياچه نمک و نمائي زيبا از جزيره سرگردان
بازديد از چاه دستکن تاريخي
بازديد و گشت بروي تپه هاي شن روان


ابیانه

 خدمات :

  دو وعده صبحانه ، دو وعده نهار  ، پذيرائي
  بيمه حوادث مسافرتي ، راهنما
  يك شب اقامت در هتل زيباي ابيانه

نوع خودرو :

ميني بوسهاي توريستي هيوندا
ميدل باس هاي توريستي
اتوبوسهاي توريستي اسكانيا و ولوو



توضيحات :

- كليه تورها با مجور رسمي از شركت خدمات مسافرتي و جهانگردي طبق

  قوانين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار مي گردد

- ظرفيت هر خودرو  17 ، 30 و 42 نفر  بوده و   در صورت  رسيدن  به  حد  نصاب  هر  هفته برگزار مي گردد
- همراه داشتن كارت شناسائي
- ارائه اصل فيش واريزي با برگه رسيد وجه تور



برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کویرها وبیابان های ایران رجوع شود.

‌ ‌م‍طال‍ع‍ه‌ م‍وردي‌ روس‍ت‍اي‌ ي‍ارن‍د در طب‌ س‍ن‍ت‍ي

طب سنتی

مولف:  ع‍ب‍اس‍ي‌ ن‍ظري‌,راح‍ل‍ه‌
موضوع:  طب‌ س‍ن‍ت‍ي‌ ؛ م‍ردم‌ ش‍ن‍اس‍ي‌ ؛ ب‍ي‍م‍اري‍ه‍ا ؛ درم‍ان‌ ؛ ب‍اوره‍اي‌ ع‍ام‍ه‌ ؛ گ‍ي‍اه‍ان‌ داروي‍ي‌ ؛ روس‍ت‍اي‌ ي‍ارن‍د ؛ اس‍ت‍ان‌ اص‍ف‍ه‍ان‌ ؛ اي‍ران‌
زبان:  فارسي
نوع:  مستند نوعي كتابخانه ملي/متون/پايان نامه ها
جنس:  برنامه کاربردي
پسوند:  pdf
مکان:  جمهوري اسلامي ايران
چکيده:  ف‍ارس‍ي‌ - ان‍گ‍ل‍ي‍س‍ي‌

ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ م‍طال‍ع‍ه‌ س‍ي‍ر ب‍ي‍م‍اري‍ه‍ا و ن‍ح‍وه‌ درم‍ان‌ آن‍ه‍ا و ش‍ن‍اخ‍ت‌ ج‍ن‍ب‍ه‌ه‍اي‌ ک‍ارب‍ردي‌ م‍طال‍ع‍ه‌ طب‌ س‍ن‍ت‍ي‌ و ش‍ن‍اخ‍ت‌ ج‍ام‍ع‍ه‌اي‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ در زم‍ي‍ن‍ه‌ پ‍ي‍داي‍ش‌ و ع‍ل‍ل‌ ب‍ي‍م‍اري‍ه‍ا و ن‍ح‍وه‌ درم‍ان‌ آن‍ه‍ا داراي‌ ب‍اوره‍ا و اع‍ت‍ق‍ادات‌ و ت‍ک‍ن‍ي‍ک‌ ه‍اي‌ خ‍اص‌ ه‍س‍ت‍ن‍د روش‌ پ‍ژوه‍ش‌ ژرف‍ان‍گ‍ر اس‍ت‌ ک‍ه‌ از ي‍ک‌ س‍و ب‍ا م‍طال‍ع‍ه‌ م‍ي‍دان‍ي‌ و ح‍ض‍ور در زم‍ي‍ن‌ ت‍ح‍ق‍ي‍ق‌ و ب‍ااس‍ت‍ف‍اده‌ از اب‍زاره‍اي‌ ت‍ح‍ق‍ي‍ق‌ ب‍ه‌ ج‍م‍ع‌ آوري‌ و ...

برای مشاهده کل مقاله به سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی رجوع شود.

طره و ارتباط آن با برز و ابیانه

 روستای طره



همان طور که پيشتر گفته بودم روستاي طره از توابع شهرستان نطنز است . بله نطنز ، شهري زيبا در حاشيه  کوير با قدمتي بيش ازهزارسال ؛ شهرستان نطنز به چند بلوک تقسيم مي شود که اساس آن بر نام رودخانه هاي هر بلوک استوار است . اما روستاي طره از روستاهاي بلوک برزرود است که تقريبا به موزات بلوک چيمه رود است .

در مسير رودخانه برزرود پنج روستا قرار دارد که از طرف نطنز به ترتيب عبارتند از : يارند ، کمجان ، برز ، طره و ابيانه . همه زيبا و داراي خصوصيات خاص اقليمي مربوط به خود .  البته روستاي هنجن هم در ابتداي اين مسير واقع است ولي جزء بلوک برزرود به حساب نمي آيد .

ابیانه


ابیانه

از گذشته هاي دور ارتباط اهالي روستاي طره با دو روستاي برز و ابيانه بيشتر از روستا هاي ديگر بوده است . دراين ميان ارتباط با ابيانه بسيار ملموس تر است شايد به اين علت که دو روستا در مسافت بسيار کوتاه از يکديگر قرار دارند و از آن مهمتر اشتراکات دو روستا مانند زبان ، نوع پوشش مردم و استفاده مشترک از قنوات و آبريز هاي مختلف و...

نبايد فراموش کنيم که اين ارتباط در گذشته چندان بر پايه برابري نبوده است چه در ابيانه نظام ارباب رعيتي حاکم بوده که تا حدودي حتي طره را هم تحت تاثير قرار داده است .

برز
راه ارتباطی برز با طره

ارتباط با روستاي برز علي رغم همسايگي با طره چندان پر رنگ نيست و به آن نزديکي و وابستگي که بين ابيانه و طره وجود دارد نمي رسد .ولي باز هم وجود رودخانه برزرود که از  ملک روستاي طره مي گذرد و  منبع آبي مهم روستاي برز مي باشد ارتباط دو روستا را بيش از پيش مي نمايد . در شش هفت دهه پيش ، ارتباطات فرهنگي ،  دو روستا را به يکديگر مربوط مي کرده است . مي پرسيد کدام ارتباط فرهنگي ؟ صبر کنيد ، مي گويم !.

 در گذشته بچه هاي روستاي طره براي فراگيري آموزش ابتدايي مجبور بودند به روستاي برز بروند چرا که تا سال 1335 مدرسه ابتدايي در روستاي طره وجود نداشت . البته بعدها اين ارتباط به صورتي ديگر خود را نشان داد و آن مرکز مخابرات واقع در روستاي برز بود که تقريبا همه روستاهاي اطراف از داشتن آن محروم بودند . تا همين بيست سال پيش اهالي روستاي طره و البته روستاهاي اطراف براي يک تلفن ساده مجبور بودند که به روستاي برز بروند .

ارتباط با روستا هاي کمجان و يارند  بسيار محدود بوده و البته هست و ارتباط با هنجن بيشتر به دليل وجود دهداري کل و نزديکي به پاستگاه ژاندارمري (چند سال اخير نيروي انتظامي ) مورد توجه بوده است .

جالب  ترين نکته در ميان اين همسايگان آنجاست که بيشترين آمار ازدواج بين اهالي روستاي طره با اهالي روستاهاي ديگر پيرامون خود  ، مربوط است به کمجان و پس از آن برز . ( البته در گذشته ) و در چند سال اخير روستاي ابيانه جايي براي خود باز کرده است . البته اين به آن معني نيست که تعداد  ازدواج هايي از اين دست زياد است ولي خوب آن هم در جامعه ي کوچک روستايي به چشم مي آيد .

امروزه ارتباط روستاهاي برزرود چندان تفاوتي با گذشته ندارد و تقريبا همان مناسبات گذشته در بين روستاها برقرار است ؛ اگر نسبت به گذشته تفاوتي هم وجود دارد مربوط است به گذر زمان ، که آن هم اجتناب ناپذير است .

به هر روي هر کدام از روستاهاي رودخانه برزرود جلوه خاص خود را دارند و هر يک در جاي خود ، نگيني هستند زيبا بر خاتم بي بديل کوهستان کرکس در حاشيه شهر باستاني نطنز .

منبع : وبلاگ طره

برز از نظر گردشگري

برزرود

روستاي برز از نظر گردشگري ظرفيت هاي مناسبي دارد. آب و هواي مناسب به همراه باغات روستا، ابنيه قديمي و از همه مهمتر نزديکي به روستاي تاريخي ابيانه و قرار گرفتن در مسير اين روستا از جمله مهمترين پتانسيل هاي روستا مي باشد.
با توجه به محدوديت فضاي روستاي ابيانه، در صورت ايجاد امکانات مناسب اقامتي در روستاي برز، بسياري از گردشگران ترجيح مي دهند که بعد از بازديد از روستاي ابيانه براي اقامت روستاي برز را انتخاب نمايند.
ماههاي فروردين تا شهريور بيشترين گردشگران وارد منطقه مي شوند و طبق گفته افراد محلي روزانه حدود 150 ماشين به محدوده وارد مي شود که اوج ورود گردشگر در اواخر هفته و روزهاي تعطيل مي باشد.
با توجه به اين زمينه ها، اما متأسفانه در حال حاضر روستاي برز نتوانسته استفاده هاي خوبي از ورود اين گردشگران ببرد و تنها خدماتي که به گردشگران ارائه مي شود 3 بقالي کنار جاده است که وجود دارد و به جز آن در حال حاضر هيچ امکانات اقامتي و پذيرايي در روستا وجود ندارد و عملاً گردشگري نقشي در اقتصاد روستا ندارد.

برز پیشرو در امر آموزش و پرورش

برزرود

روستاي برز از جمله روستاهاي شاخص در زمينه مبحث آموزش و پرورش بوده و قدمت ديرينه اي در بين روستاهاي اطراف دارد آنچنان که از سال 1319 هجري شمسي داراي مدرسه دولتي بوده و قبل از آن هم مکتب خانه داير بوده و دانش آموزان روستاهاي اطراف براي تحصيل به اين روستا مراجعه مي کرده اند.
وجود ساختمان هاي آموزشي مانند دبستان، راهنمايي و دبيرستان که اکنون متروکه شده و ساختمان آن مربوط به دهه 1340 مي باشد حاکي از رونق روستا و ارتباط آموزشي آن با روستاهاي اطراف بوده است اما با گذشت زمان و مهاجرت هاي گسترده روستايي، مدارس تعطيل و در وضع موجود هيچ مدرسه اي در برز فعال نمي باشد و 5 دانش آموز دبستاني روستا نيز به نطنز مراجعه مي کنند.
از نظر سطح سواد اهالي روستا، براساس نتايج سرشماري سال 1385از مجموع جمعيت روستا حدود 70 درصد باسواد بوده اند که اين نسبت براي مردان روستا 80 درصد و براي زنان روستا حدود 62 درصد مي باشد و اين نسبت ها نشان دهنده سهم بالاي باسوادي در بين مردان در مقايسه با زنان روستا مي باشد.

ویژگی های انسانی و دموگرافیک در برز

 روستاي برز

براساس نتايج سرشماري سال 1385 روستاي برز داراي 286 نفر  جمعيت (141 خانوار) بوده است.
با توجه به آمارهاي فوق بعد خانوار روستا در سال 1385 برابر با 2 نفر بوده که نشان دهنده پايين بودن بعد خانوار روستا در مقايسه با ساير مناطق روستايي کشور مي باشد.
در سال 1385 از مجموع جمعيت 286 نفري روستا 127 نفر مرد و 159 نفر زن بوده اند که با توجه به اين آمارها نسبت جنسي روستا برابر 9/79 نفر مي باشد يعني در مقابل هر 9/79 نفر مرد 100 زن وجود دارد که نشان دهنده مهاجرت بالاي مردان از روستا مي باشد. از نظر نسبت سني نيز حدود 20 درصد جمعيت 14 – 0 ساله، 60 درصد جمعيت 64 – 15 ساله و 20 درصد بالاي 65 سال است که نشان دهنده بازگشت افراد مسن مهاجرت کرده به روستا بعد از دوران بازنشستگي مي باشد.
بررسي سوابق روستاي برز نشان دهنده جمعيت بالاي اين روستا در مقايسه با روستاهاي اطراف بوده است اما با گذشت زمان بنا به دلايلي از جمله سيل سال 1335 ، محدوديت اراضي کشاورزي ، عدم توجه به زمينه هاي اشتغال ، ارتباط افراد با نواحي شهري و... تعداد زيادي از مردم برز مهاجرت کرده و هم اکنون اکثر خانوارهاي برزي برخي از فرزندانشان خارج از برز در شهرهايي همچون کاشان ، اصفهان و تهران زندگي مي کنند و انگيزه چنداني براي بازگشت به روستا ندارند. البته در صورت برنامه ريزي صحيح در زمينه گردشگري و متنوع سازي اشتغال در روستا ، تا حد قابل توجهي مي توان اميدوار بود که جمعيت روستا به ثبات نسبي دست پيدا کند.

سلسله مراتب شبکه معابر برز

 سطح اول شبکه معابر اصلي مي باشد که اين شبکه منطبق بر جاده بين روستايي است که از وسط روستا مي گذرد. اين جاده ارتباط دهنده روستاهاي ابيانه، طره، برز، يارند و هنجن با مراکز ديگر است و تنها روستايي که اين جاده از وسط آن مي گذرد روستاي برز است. مراکز تجاري روستا هم اکنون در کنار اين معبر است و ورود و خروج گردشگران نيز از اين معبر صورت مي گيرد. اين معبر آسفالته است و امکان تردد در آن در کليه فصول امکان پذير مي باشد.
سطح دوم معابر فرعي مي باشد که در محلات مختلف روستا کشيده شده است و يکي از مهمترين آنها معبر کنار کانال بازسازي شده روستا است که تقريباً به موازات جاده روستا کشيده شده و اين معبر بعد از سيل 1355 ايجاد شده است.
سطح سوم دسترسي هاي روستا است که به شبکه معابر فرعي وصل مي شود و از طريق معابر فرعي به معبر اصلي که همان جاده بين روستايي است منتهي مي شود.
دسترسي ها در بافت سنتي به صورت باريک و پيچ در پيچ است و امکان تردد وسايل نقليه در آنها وجود ندارد و در زمستان شرايط سختي بر آنها غالب است.
معابر فرعي و دسترسي بافت جديد که در شمال روستا قرار دارد وضعيت بهتري دارد و عمدتاً ماشين رو است.
البته به غير از جاده بين روستايي که معبر اصلي روستا است، ساير معابر خاکي است و در زمستان با مشکلات زيادي روبرو مي باشند.

برزرود
معابر اصلی روستا

برزرود
معابر فرعی برز

برزرود
دسترسی ها

بافت های سنتی و مدرن برز


روستاي برز داراي بافت هاي سنتي و مدرن در کنار هم مي باشد. هسته قديمي و سنتي روستا در جنوب روستا واقع شده است و در حال حاضر از نظر معابر، نوع مساکن، بقاياي ساختمان هاي قديمي و مخروبه کاملاً نشان دهنده قدمت اين محدوده مي باشد. در قسمت هاي قديمي و سنتي روستا معابر عمدتاً باريک و پيچ در پيچ هستند و عبور و مرور وسايل نقليه در آنها امکان پذير نمي باشد و به خصوص در زمستان تردد عابران پياده نيز در آنها مشکل است. عمده مصالح اين قسمت، خشت و گل و چوب است و در مقابل بلاياي طبيعي از مقاومت بسيار پاييني برخوردارند.

برزرودبرزرود
برزرود
  نمونه هایی از ابنیه بافت قدیم روستا

با توجه به سيل سال 1335 که منجر به تخريب بسياري از مساکن روستا گرديد، هم اکنون در کنار بافت سنتي، مساکن جديدي ساخته شده است که در نزديکي جاده روستا در سمت جنوب و به ويژه ساخت و سازهاي اخير در قسمت بالا دست جاده در سمت شمال قرار دارند که به صورت خطي از قسمت شرق تا غرب روستا کشيده شده است. در اين قسمت ها معابر مناسب تر و امکان تردد وسايل نقليه وجود درد.
مصالح به کار رفته در قسمت هاي جديد عمدتاً آجر، سيمان، آهن و ساير مصالح جديد و مقاوم مي باشد.
از نظر نقشه، در بافت سنتي، نقشه مساکن بيشتر به صورت يک حياط که از داخل آن جوي آبي مي گذشته و اطاق هاي متعددي که دور يک فضاي بازساخته مي شده اند و هر اتاق محل اقامت يک خانوار بوده است مي باشد. طويله و مطبخ عناصر جدايي ناپذير اين مساکن بوده اند که به اقتصاد و امورات خانوار کمک هاي شاياني مي نموده اند نقشه هاي جديد مساکن عمدتاً به کمک نقشه هاي شهري مي باشد و استفاده از نقشه هاي سنتي در حال منسوخ شدن مي باشند.

برزرود
برزرود
  ساخت و ساز های جدید روستا


با توجه به اين مباحث، جهات توسعه کالبدي و فضايي روستا عبارتند از:
- هسته قديمي: در جنوب روستا اطراف رودخانه که به خاطر سيل هم اکنون تنها بقاياي برخي مساکن و عمارت ها باقي مانده است.
- مرحله اول توسعه در جنوب روستا چسبيده به ارتفاعات جنوب که به صورت خطي از شرق به غرب کشيده شده و در معرض ريزش کوه قرار دارد.
- مرحله دوم: کنار جاده اصلي در جنوب روستا و شمال هسته قديمي، ساخت و سازهايي است که سيل زدگان در کنار هسته قديمي ايجاد کرده اند.
- مرحله سوم: شمال روستا يا سمت راست جاده (هنگام ورود از هنجن) است که از شرق به غرب کشيده شده و بيشترين مساکن نوساز در اين قسمت قرار گرفته است.

برزرود
مراحل اولیه توسعه روستا

فیلم ماهواره ای روستای برز

ماهواره

این ویدیو توسط نرم افزارgoogle earth  تهیه شده است .


حجم دانلود : 2.4 مگابايت

رمز سرسبزي کمجان

کمجان

سرسبزي دشت ها و باغ هاي کمجان ، درختان سر به فلک کشيده ي روستا نتيجه ي پنجه هاي پرکار مردان و زناني است که آب را به پاي بوسي شان مي آورند تا عطش نشسته بر ريشه و خاکشان را رفع کنند .

اهالي روستاي کمجان با دو قنات سرشار از آب گوارا که به قنات ده و قنات باقوس معروفند زمينها و دشت هاي تشنه شان را سيراب مي کنند .

زمين و باغات پائين ده با قنات ده و زمين و باغات بالا ده با قنات باقوس آب مي خورند . زمين هايي که از قنات ده سيراب مي شوند هر 14 روز يکبار آبياري مي شوند و زمين هاي قنات باقوس هر 16 روز يکبار !

هر اين 14 روز و 16 روز به نامي معروفند تا اهالي بدانند که زمين هايشان را در چه روزي و با کدام آب بايد آبياري کنند .


از قنات ده باغ هاي دشت کمجان ، رودخانه ، پَکِيِه ، چُنبِه ، رَزمير ، گاميش ، پِهري ، جَعده ، کويِن ، بيرَستون ، پَگِزَن ، کالائين ، بادائين ، رَزجِر ، هَرونِه و .... با آب هاي پير شمس در روز اول ، دَرِ عيسي در روز دوم و نَوروزون ، کالائين ، ميرشُکون ، مَهمَليون ، اوستاشمسون ، سَيدون ، نُوِه ، طاميون ، سالونشاه ، رَزجِر ، بَيرَدّين ، قامت دين به ترتيب  در 14 روز متوالي سيراب مي شوند . زميني که با آب پير شمس در روز اول سيراب شده در روز 15 با همان آب رفع عطش مجدد مي کند .

از قنات باقوس باغ هاي اَشکينجِه ، پاکوه ، خرابه وهّاب ، مُوئِز ، جَمشيري ، ميون باقوس ، گَل بند ، شَمسه ، الياس ، باقوس بالا ، رَزنُوقِه ، رَزحافظ و .... با آب هاي مُوئِز ، مير اسماعيل ، سَيدون ، جَمشير، لَب باف ، مصطفي ، تقي ، آب کَروَند  سيراب مي شوند . در قنات باقوس يک مقدار پيچيدگي خاصي بود که من به شخصه متوجه نشدم ولي کشاورزان عزيز  با هفت آب ، 16 روز را سپري مي کنند به طوري که همان نظم و ترتيب را نيز دارند .

در روستاي کمجان علاوه بر باغ هايي که نامشان را گفتيم مزرعه هايي هم در بالاي روستا وجود دارند که سرسبزي و طراوت خاصي را به روستا بخشيده اند .  

چشم اندازهاي تازه اي از کمجان

کمجان

کمجان

کمجان


کمجان
چشم اندازهاي تازه اي از کمجان

پيش بينى شش روزه هواى دهستان برزرود

آب و هوا

منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .


پیش شماره شهرها و روستاهای استان اصفهان



کد شهر       نام شهر

0332372     آب پونه
0361257     آبشيرين
0332356     آبگرم
03354265    آبنيل
0362272     آران/بيدگل
0362342     آزران
0372465     آغچه
0372435     آنالوچه
0362235     ابوزيدآباد
0362436     ابيانه
0362547     احمدآباد/گلزارمحمد
0312438     اذان
0335532     اراضي/باغ ملك
03712238    ارجنگ/كهرت
0362524     اردستان
0324447     ارديب
0362438     اريسمان
0372467     ازناوله
0362344     ازوار
0312662     اژيه
0311886     اسپارت
0361256     استرك
0362234     اسحاق آباد
0321226     اسفرجان
0312733     اسفنداران
0372437     اسكندري
0312644     اسلام آباد
0321321     اسلام آباد/شهرضا
0335348     اشترجان/ايمانشهر
0311858     اشكاوند
0312636     اشكهران
0332432     اشن
0312337     اصغرآباد/خميني شهر
0311          اصفهان
0332335     افجان
0372545     افوس
0332355     الوار
0334272     اله آباد
0321242     امامزاده/علي اكبر
0331243     اميرآباد
0321235     امين آباد
0324322     انارك
0372487     اورگان
0362452     اوره
0372447     اوزنبلاغ
0335242     اوشيان
0311876     ايچي/جار/يفران
0324435     ايراج نائين
0372438     بادجان
0362434     بادرودنطنز
0335342     باغ ابريشم/يزدآباد
0335622     باغ بهادران
0323224     بافران
0362534     باقرآباد/اردستان
0312656     باقرآباد/كوهپايه
0372462     بتليجه
0362453     برز
0362347     برزوك
0311882     برسيان
0335558     بروزاد/ميرآباد
0312672     بزم
0323265     بلان نائين
0372463     بلطاق
0372446     بلمير
0323278     بنويدعليا
0321237     بوان
0372452     بوئين/مياندشت
0332345     بودان
0324432     بياضه
0312552     بيدشك/دهلر
0322364     بيده
0362462     بيدهند
0312663     پايگاه هوائي/هاشم آباد
0311577     پايگاه/هشتم شكاري
0335648     پركستان
03354263    پلارنگان/دارافشان
0322268     پوده/قهه
0335421     پيربكران
0312774     پيكان
0311883     پيله وران
0371226     تجره/مهرآباد
0372458     تخماقلو
0362543     تلك آباد
0332343     تندران
0312637     تودشك
0332322     تيران
0312338     تيرانچي
0372343     تيكن
0311856     تيميارت/فساران
0321221     جرم افشار
0312642     جزه اصفهان
0361243     جزه كاشان
0324442     جعفرآباد/ابراهيم آباد
0332368     جعفرآباد/خميران
0335656     جعفرآباد/زرين شهر
0334442     جعفرآباد/نائين
0362558     جنبه
0312668     جندابه
0312635     جندان
0324434     جندق نائين
0311873     جور/اسفينا
0311865     جوزدان برآن
0331228     جوزدان/نجف آباد
0312655     جوشقان
0361236     جوشقان استرك
0362372     جوشقان قالي
0312543     جهادآباد
0361374     جهق
0311878     جيلان آباد
0372472     چادگان
0324437     چاه ملك
0335625     چرمهين
0372552     چغا
0372547     چقيورت
0335645     چم طاق/چم حيدر
0335638     چم نور/چم يوسفعلي
0334224     چمگردان
0324332     چوپانان
0322366     چهارراه/سعادت آباد
0372433     چهل خانه
0362448     چيمه
0331256     حاجي آباد
0312548     حبيب آبادبرخوار
0312652     حبيب آباد/آذرخواران
0372482     حجت آباد
0332365     حسن آباد/آبريزه
0335534     حسن آباد/تنگ بيدكان
0312753     حسن آباد/جرقويه
0332376     حسن آباد/عليا
0311825     حسن آباد/قهاب
0312434     حسن رباط
0362346     حسنارود
0362557     حسين آباد/اردستان
0332427     حسين آباد/عربستان
0362228     حسين آباد/كوير
0322337     حنا
0335548     حوض ماهي/آبرو
0312744     حيدرآباد
0312667     خرم/خورچان
0361223     خرمدشت
0332344     خرمنان
0361553     خزاق
0335653     خشوئيه
0322367     خفرشهرضا
0362466     خفركاشان
0372431     خلج/قوهك
0371262     خم پيچ
0372562     خمسلو
0312322     خميني شهر
0371          خوانسار
0324422     خور/بيابانك
0312546     خورزق/برخوار
0335554     خولنجان/آدرگان/لنج/زيباشهر
0332428     خونداب
0372445     خويگان سفلي
0372534     خويگان عليا
0362583     خيرآباد/كاشان
0332436     خيرآباد/نجف آباد
0372422     داران
0335434     دارگان
0372436     دامنه
0372344     در
0362548     درباغ
0312375     درچه پياز
0361225     دره
0332358     دره بيد/نجف آباد
0372466     دره بيدخوانسار
0322277     دزج
0312545     دستجرد/برخوار
0312734     دستجرد/كمال آباد
0312328     دستگردقداده
0311868     دشتي
0322434     دماب
0332434     دماب/نجف آباد
03116337    دنارت
0332374     دوتو
0371224     دوشخراط
0312582     دولت آباد
0312583     دولت آباد/صنعتي
0332353     دولت آباد/نجف آباد
0362437     ده آباد/متين آباد/فهي
0335552     ده سرخ
0311834     ده كرم
0322262     دهاقان
0372542     دهسور
0332422     دهق
03355350    ديزيچه
0312736     رامشه
0361551     راوند
0371263     رحمت آباد/خوانسار
0362544     رحمت آباد/كاشان
0331234     رحمت آباد/نجف آباد
0311836     رحيم آباد
03116335    ردان فيزادان
0372478     رزوه
0332362     رضوانشهر
0311864     روران
0362335     رهق
0362263     ريجان
0335352     زازران
03342662    زاينده رود/بهجت آباد/باباشيخعلي/بيستجان
0311888     زردنجان
0334222     زرين شهر
0312638     زفره
0335372     زفره فلاورجان
0335652     زمان آباد
0362537     زواره كاشان
0311867     زيار
0321248     زيارتگاه
0312666     سجزي
0372488     سدزاينده رود
0334243     سده لنجان
0372332     سراور
0311855     سرشبادران
0372348     سعيدآباد
0372443     سفتجان
0362553     سفيده
0322322     سميرم
0361247     سن سن
0371228     سنگ سفيد
0372428     سواران
0332363     سوران
0321246     سولار
0312686     سونيچي
0312535     سه برخوار
0312645     سهر
0312665     سهران
0335424     سهرفيروزان
0335425     سهلوان/باغكومه
0323273     سهيل/سپرو
0312742     سيان/گنج آباد
0335332     سياه افشار
0372532     سيبك
0312534     سين
0322368     سيور
0372335     شادگان/فاويان
0312532     شاهپورآباد
0312522     شاهين شهر
0362554     شهراب
0321          شهرضا
0361255     شهرك صنعتي/اميركبير
0312647     شهرك صنعتي/سجزي
0335537     شهرك صنعتي/مباركه
0311681     شهرك/بهارستان
0335527     شهرك/صفائيه
0335545     شهرك/علامه مجلسي
0361447     شهرك/22بهمن
0311832     شيدان
0335432     طاد/ونهر
0362442     طار
0335553     طالخونچه
0362443     طامه
0361552     طاهرآباد
0362433     طرق رود
0362447     طره
0312678     طهمورثات
0362552     ظفرقند
0372441     عادگان
0324445     عروسان گلستان
0332357     عزيزآباد
0332334     عسگران
0312682     علوان آباد
0362337     علوي
0332424     علويجه
0372485     علي آباد/قلعه شاهرخ
0362284     علي آباد/محمدآباد
0322272     علي آبادجمبزه شهرضا
0362238     علي آبادفخره
0312588     علي آبادملاعلي
0332438     علي آبادمهردشت
03354262    عليشاهدان
0322334     فتح آباد
0324438     فرخي نائين
0372522     فريدونشهر
0362464     فريزهند
0335322     فلاورجان
0323263     فوداز
0334262     فولادشهر
0335543     فولادمباركه
0312674     فيض آباد/شريف آباد
0372464     قائم آباد
0362233     قاسم آباد
0372448     قره بلطاق
0362375     قزاآن
0321233     قصرچم
0372444     قفر
0312329     قلعه اميريه
0372538     قلعه سرخ
0335345     قلعه مير
0332337     قلعه ناظر
0322273     قمبوان
0362362     قمصركاشان
0322276     قميشلو
03712236    قودجان/تيدجان
0372429     قودجانك
0312653     قورتان
0362224     قه
0311524     قهجاورستان
0335361     قهدريجان
0362377     قهرود
0332338     قهريزجان
0362556     قهساره
0312658     قهي
0334257     كارخانه/ذوب آهن
0361          كاشان
0362378     كامو
0335344     كاويان
0335654     كاهريز
0311866     كبوترآباد
0335644     كته شور/صادق آباد
0334264     كجان زرين شهر
0323264     كجان نائين
0335256     كچوئيه
0362545     كچورستاق/اميران
0362542     كچومثقال
0372459     كرچ
0335634     كرچگان
0332348     كردسفلي
0332347     كردعليا
0335357     كرسكان
0335538     كركوند
0322282     كره
0362456     كشه
0312654     كفران/فارفان
0312673     كفرود
03342664    كله مسلمان/كله مسيح
0362348     كله/ارمك
0312536     كلهرود
0312649     كليشاد/هرند
0335642     كليشادرخ
0335328     كليشادفلاورجان
0362432     كمجان
0312533     كمشچه
0322362     كمه
0372483     كميتك
0372342     كنجدجان
0311884     كندلان/دستجا
0332346     كنهران
0312336     كوشك
0335556     كوشكيچه/بارچان/دستگردمهرآوران
0311887     كوهان برآن
0332366     كوهان نجف آباد
0312622     كوهپايه
0321267     كهرويه
0331232     كهريزسنگ
0362574     كهنگ
0322365     كيفته پادنا
0312575     گرگاب
0322342     گرموك
0324443     گرمه
0312572     گزبرخوار
0372432     گشنيزجان
0372322     گلپايگان/نيوان
0332435     گلدره
0331223     گلدشت
0372439     گنجه
0312676     گيشي/قمشنان/قلعه بالا
0335337     لارگان/لارگيجي
0312432     لاي بيد
0335647     لاي بيد/حاجت آقا
0312732     مالواجرد
0335522     مباركه
0334632     مجتمع/صنايع دفاع
0362444     مجتمع/كالاي الكتريك
0312724     محمدآبادجرقويه
0334245     مديسه
0362227     مرق/ساديان
0312643     مزرعه شور
0361248     مشكان
0312657     مشكنان
0372484     مشهدكاوه
0372486     معروف آباد/قرقر
0372468     معصوم آباد
0321244     مقصودبيك/وشاره/باغ سرخ
0311847     منشيان
0321228     منظريه
0312433     موته
0312564     مورچه خورت
0335637     موركان
0322275     موسي آباد
0362535     موغار
0311570     مولنجان
0362532     مهاباد
0332354     مهدي آبادنجف آباد
0323268     مهرآدران
0324436     مهرجان نائين
0335437     مهرگان
0322338     مهرگرد
0321232     مهيار
0372469     ميرآبادخوانسار
0332336     ميرآبادنجف آباد
0312422     ميمه/وزوان
0335347     مينادشت
0323225     نائين
0331          نجف آباد
0362468     نسران
0362334     نشلج
0312735     نصرآبادجرقويه
0362283     نصرآبادكاشان
0362424     نطنز
0322372     نقل/دنگزلو
03355355    نكوآباد
0372449     نماگرد
0372442     ننادگان
0362282     نوش آباد
0334635     نوگوران
0372434     نهرخلج
0372536     نهضت آبادخوانسار
0331342     نهضت آبادنجف آباد
0362582     نهوج
0362322     نياسر
0323267     نيستانك
0362572     نيسيان
0312722     نيك آباد
0362446     نيه
0362338     وادقان
0372258     وانشان
0332352     ورپشت
0312684     ورتون
0312648     ورزنه
0372346     ورزنه گلپايگان
0362345     وركان
0334225     ورنامخواست
0362455     ولوجرد
0312435     ونداده
0322336     ونك
0362332     ويدوج
0362343     ويدوجا
0371244     ويست
0331225     ويلاشهر
0335643     هاردنگ
0312646     هاشم آباد
0335547     هراتمه
0311823     هرمدان
0312633     هرند
0324452     هفتومان
0323226     هماآباد
0322274     همگين
0362445     هنجن
0372461     هندوكش
0372352     هنده
0321227     هونجان
0335366     هويه/رياخون
0362454     يارند
0331244     يزدانشهر
0362285     يزدل

مرمت قلعه‌ تاريخي هنجن

هنجن

ناظر پروژه‌هاي مرمتي شهرستان نطنز از مرمت 50 درصد قلعه‌ تاريخي هنجن در شهرستان نطنز استان اصفهان خبر داد.

حسين يزدان‌مهر در اين باره به ميراث آريا(chtn)،گفت: تاکنون 50 درصد مرمت قلعه‌ تاريخي هنجن انجام شده و سقف‌ها ، تيرهاي چوبي و فرسوده جمع‌آوري شده‌اند.

وي با بيان اينکه آواربرداري قلعه‌ تاريخي هنجن نيز به‌پايان رسيده، تصريح کرد: در اين قلعه پيوندي سنگي انجام شده است و ديوارهاي خشتي چيده شده‌اند و اکنون آماده‌ احياي دوباره‌ سقف چوبي هستيم.

يزدان‌مهر ادامه داد:حمام تاريخي مجموعه‌ افوشته‌ نطنز نيز با 20 ميليون تومان اعتبار درحال مرمت است.

ناظر پروژه‌هاي مرمتي شهرستان نطنز همچنين خاطر نشان کرد:خاکبرداري، استحکام‌بخشي، دوغ‌آب‌ريزي، پالونه، قيدبندي، شيب‌بندي و عايق‌بندي حمام انجام شده‌ است و اکنون ادامه‌ کارهاي مرمتي انجام مي‌شود.

منبع : خبرنگاری میراث آریا

کتاب گویش راجی هنجن

 کتاب گویش راجی هنجن
موضوع:
راجي هنجن - دستور
پديدآورنده:
ابوالحسن آقاربيع
آسيه غروي
ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسي
206 صفحه - وزيري (شوميز) - 17000 ريال - چاپ 1
کد کنگره:7آ22ر/ 3276 PIR
شابك:6-17-7531-964
رده ديوئي:4fa9
تاريخ نشر:25/03/84
 
  چکيده :
در اين كتاب ويژگي‌هاي آوايي و دستوري گويش راجي "هنجن" و تغييرات اين گويش، هم چنين آوانگاري و جدانگاري حروف و واج‌ها بررسي شده است. بخش دوم كتاب واژه‌نامه‌ي اختصاصي گويش راجي "هنجن" است. در پايان از داستان‌هاي روايي و اشعار عاميانه‌ي راجي كه با روايت گذشتگان نقل شده نمونه‌هايي درج گرديده است. "هنجن" دهي پايكوهي در حومه‌ي شهرستان نطنز كاشان است و گويش محلي "هنجن" از نظر تاريخي، متاخر و به فارسي امروز نزديك است.

منبع : سایت خانه کتاب

عرايض همسران نايب حسين خان کاشي

اسناد اين شماره، عرايض همسران " نايب حسين خان کاشي " خطاب به دولت پس از اعدام او در 18 آبان 1298ش است.  دولت وثوق‌الدوله پس از اعدام ماشاءالله خان و نايب حسين خان کاشي تمام اموال آنها را به نفع خود مصادره کرد، همسران و فرزندان " نايب حسين و ماشاءالله خان " از اين مصادره بيشترين آسيبها را متحمل و براي حل مشکل معيشتي خود دست به دامان مجلس شوراي ملي و برخي از رجال شدند. اما اين مشکل به سادگي حل نشد و مدتها ادامه داشت تا در 1305 دولت ميرزا حسن خان مستوفي‌الممالک تصويب کرد:  "...وراث را هم که غالبا زن و بچه و اشخاصي هستند که در شرارت آنها دخالت نداشتند بدون معاش نمي‌شود ترک کرد لهذا هيئت وزرا در جلسه 11 دي ماه برحسب پيشنهاد نمره ... وزارت ماليه تصويب نمودند املاک نايب حسين و نايب علي و ماشاء الله خان کاشاني از تاريخ صدور اين تصويبنامه به وراث شرعي آنها مسترد گردد."

عرايض زيادي از همسران و فرزندان ناييبان خطاب به مجلس شوراي ملي و رئيس‌الوزراي وقت به جا مانده که سه عريضه از اين ميان براي معرفي انتخاب شده است.

"نامۀ زنان نايب حسين خان کاشي به ميرزا احمدخان قوام‌السلطنه رئيس‌الوزراي وقت"

نايب حسين خان کاشي
[حاشيه] عريضه اين کمينه عيال نايب حسين خان کاشاني

مقام منيع رياست‌الوزراء دامت شوکته
قريب سه سال است که همه روزه و همه ساعت مزاحم حضرت اشرف شده‌ايم بعد از آنکه تمام دارائي ما را بردند و به حضرت اشرف معلوم شد حضرت اشرف اعانه براي ما قرار داديد بعد از آنکه از تمام کميسيونهاي مجلس گذشت يک نفر از آنها راي نداده‌اند از حضرت اشرف مستدعي است که يک دستخطي مرحمت فرموده که اسباب راحتي ما فراهم شود آيا خدا رواست که مملکت ارزاني پايتخت اسلام ما يک دسته زن و بچه از عسرت از دست در برويم امر امر مبارک است.
[حاشيه مهر] ورود به کابينه رياست وزراء

بتاريخ 30/8/ 1301
نمره 10350
عريضه
مقام منيع رياست الوزراء دامت شوکته
از طرف عيال مرحوم نايب حسين کاشاني
محرمانه آقاي دبير مخصوص پيشنهاد را به مجلس يادآوري نمائيد
-----------------------------------------------------------------------------------------
 " مکتوب همسران نايب حسين کاشي به ميرزا حسين خان شکوه‌الملک"

نايب حسين خان کاشي
نايب حسين خان کاشي

 

حاشيه: عريضه عيالات نايب حسين

به اين کلام الله عريضه ما را بخوانيد

مقام محترم حضرت مستطاب اجل اکرم افخم آقاي شکوه‌الملک مدظله العالي بشرف عرض عالي مي‌رساند البته خاطر منير مبارک آگاهي دارد در باب مردان ما که اينها را منهدم نمودند و با کمينه‌گان و اطفال و همچنين اطفال شيرخوار در طهران سرگردان متحيرانه مانده‌ايم و آنچه داشته‌ايم که تماماً را بردند و امروزه در روز بيچارگي افتاده‌ايم نه منزلي نه لباس نه وجوه اخراجاتي و دو نفر مردان ما هستند حسن خان و اميرخان که در نظميه محبوسند و آقاي مشيرالدوله که رئيس‌الوزراء بود قرار داده بود روزي نفري شش قران به اين دو نفر محبوسين بدهد و از براي اين کمينه‌گان هم قراري دادند وجه مخارجي بدهند انکه استعفاء داد بعدا نزد سپهدار اعظم رفتيم و قرارداد مخارج دادند رضاقلي خان اطلاع دارد.

 معاون نظميه است چون سپهدار هم استعفاء داد کار همين‌طور ماند و نوشته را به کابينه وزارت جليله داخله برديم که عوض شدند و امروزه در نهايت کمال سختي مانده‌ايم استدعا داريم يک وجه حقوقي قرار بدهيد که نزديک است جان ماها تلف شود اميدواري داريم خداوند وجود حضرت اشرف را از جميع بليات محفوظ دارد. يا آنکه اطفالات ما را بيرون کنند يک کاري بکنند لقمه نان خالي به ما بدهند قوت لايموتي و نمي‌توانيم در سر خيابانها به گدايي بنشينيم اگر دولت ندارد [ناخوانا] بکنيم استدعا داريم نزد آقاي رئيس‌الوزراء يک همراهي بفرمائيد و به اين کلام الله مجيد تقويتي بفرمائيد نزد خداوند پنهان نمي‌شود. ولدان ماشاءالله خان که مرد هستند حقوقي براي آنها قرار دادند و حواله‌جاتي دارند حقوقي دارند اين بيچارگان نه مرد داريم نه مرد داريم چه کنيم محض خدا.

 آدرس منزل درب حمام فرقاني‌ها خانه حاجي حسين قهوه‌چي نمره 2

[حاشيه] و پسرهاي ماشاءالله خان که مخارج مي‌دهند ارتباطي به اين کمينه‌گان ندارند محض خدا توجهي بفرمائيد و به اين کلام الله هيچ نداريم و از دست [ناخوانا] مي‌رويم نمي‌دانيد چه شبي را روز داريم هرچه [ناخوانا] به اين کلام الله همراهي بفرمائيد.

-------------------------------------------------------------------------------------

"نامه رئيس دارالانشاء به مجلس شوراي ملي براي پيگيري عرايض همسران نايب حسين خان"

نايب حسين خان کاشي



شيروخورشيد

مجلس شوراي ملي

سواد عريضه عيالات نايب حسين کاشاني

نمره  ندارد 

مورخه 8 شوال المکرم 1340  برج  ندارد  13..

که منضما بمراسله مورخه نمره 8740 ارسال ميشود

مقام منيع و آستان رفيع وکلاي مجلس دارالشوراي ملي شيدالله ارکانهم العالي مسلم و بديهي است که خاطر منير مبارک وکلاي مقدس از موضوع حالات اين کمينه‌گان مستحضر است از تعدي ما از املاک ما در مخلفات ماها تمام را بردند بلکه آنچه از آباء و اجداد خودمان هم برحسب موروثي داشتيم توقيف کردند آنچه مهريه ماها بود تصاحب شدند و حاليه را عيالات نايب حسين همگي در کمال استيصال مانده‌ايم اگر از براي وکلاي مقدس يا وزراء معظم برخورداري ندارد در کنار خيابانها به گدائي بنشينيم بفرستيد مفتش در آنجاها که منزل نموده‌ايم رسيدگي کنند در چه حالي و چه روزي هستيم استدعاي عاجزانه مينمائيم که عطف ترحمي و نظر توجهي در حق اين کمينه‌گان بکنند که نزديک است از فلاکت نابود شويم و مخارجاتي برقرار فرمايند که توانيم زندگاني نموده وکلاي مقدس را قسم مي‌دهيم به مقدسات عالم و يگانگي حضرت پروردگار در حق اين کمينه‌گان رسيدگي بفرمايند امر امر مبارک است.

حاشيه: سواد مطابق اصل است    رئيس دارالانشاء دبيرالملک [امضاء] 


منبع : سایت موسسه تاریخ معاصر ایران
  

ویونا هتل ابیانه

 هتل ابیانه

مقدمات احداث ويونا هتل ابيانه: روستاي تاريخي ابيانه(نام محلي روستاي ابيانه ويونا مي باشد) در ايام مختلف سال پذيراي بازديدکنندگان و   جهانگردان از نقاط مختلف جهان ميباشد که با توجه به کمبودهاي موجود در هتل " ابيانه -ويونا " هتل ابيانه خدمات گردشگري  در اين روستاي تاريخي انديشه  احداث يک هتل با امکانات مختلف در اين روستا در سال 84 بوجود آمد که با پيگيريهاي مستمر در سال86 مجوزهاي لازم از سازمانها و ارگانهاي ذيربط اخذ گرديد.

عمليات احداث ويونا هتل ابيانه در اواخر سال 86 در محله پايين روستاي ابيانه در زميني به مساحت 5000 متر مربع با زيربناي 3500 مترمربع با چشم اندازي زيبا از باغها و زمينهاي کشاورزي روستا آغاز گرديد.

 هتل ابیانه

بناي ويونا هتل ابيانه با اقتباس از معماري سنتي روستاي ابيانه بصورت پلکاني در 4 طبقه طراحي گرديده است که شامل 30 اتاق و سوئيت، رستوران، فروشگاه صنايع دستي، پارکينگ، فضاي بازي کودکان، سرويس بهداشتي عمومي، فضاي سبز و ... مي باشد.

طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته تکميل و افتتاح کامل ويونا هتل در روستاي ابيانه تا پايان سال 89 به انجام خواهد رسيد، در حال حاضر رستوران سنتي و چايخانه ويونا هتل ابيانه با غذاهاي  سنتي و مناظر زيباي باغ و دشتهاي روستاي ابيانه و همچنين  فروشگاه صنايع دستي  آماده ارائه خدمات به گردشگران محترم ميباشد.

منبع :  سایت هتل ویونا

هتل ابیانه



هتل ابیانه


از آنجا که روستای ابيانه در طول زمانهای مختلف همواره مکانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده است، همیشه کمبود یک مکان پذیرایی - اقامتی در این روستا  همچون هتل احساس می شده است.
این مساله باعث شد که در سال ۱۳۷۸ آقای رضا حسن استاد علی از اهالی این روستا تصمیم به راه اندازی هتل ابیانه با درجه سه ستاره بگیرند.
هم اکنون نیز آقای استاد علی به همراه خانواده مدیریت هتل ابیانه را بر عهده دارند. مجموعه هتل ابیانه تمام تلاش خودرامی کند تا اقامت خوش و خاطره انگیزی را برای مسافرین و گردشگران محترم به ارمغان آورد.

هتل روستای ابیانه

نایب حسین کاشی

نایب حسین کاشی

نايبيان کاشان گروهي از اشرار و غارتگراني بودند که در اواخر سده 13 خورشيدي (اواخر قاجاريه) در حدود کاشان و مناطق پيرامون آن مشغول غارت و خراج‌گرفتن از مردم بودند.

سردسته اين گروه، «نايب حسين کاشي» بود. وي اصلاً از ايل بيرانوند لرستان بود. پدربزرگ او از خرم‌آباد به کاشان آمد و در آنجا ساکن شد. نايب حسين مردي دلير و کاردان بود.
در اواخر قاجاريه، به دليل ضعف حکومت مرکزي راهزني و ناامني کشور را فرا گرفته بود. «سهام السلطنه» حاکم وقت کاشان به دليل ناتواني‌اش در برقراري امنيت، از حسين کاشي کمک خواست و ناچار شد، وي را نايب حکومت کاشان کند. از اين پس حسين کاشي به نايب حسين کاشي مشهور شد.

نايب حسين کاشي در سرکوبي راهزنان موفق بود. ولي پس از چندي افرادي به دور خود گرد آورد، که به «نايبيان کاشان» معروف شدند. نايب حسين به همراه فرزند بزرگش «ماشاءاللّه خان» و ساير افرادش به غارت مردم بي‌پناه و دست‌درازي به نواميس آنان پرداختند و حکومت مرکزي نيز از سرکوب آنان ناتوان بود.

«نايبيان کاشان» در حدود دهه‌هاي 1280 و 1290  شمسي مشغول جنايات خود بودند. تا اينکه در حدود سال 1298 خورشيدي، ميرزاحسن خان وثوق‌الدوله با نيرنگ و وعده، ابتدا ماشاءاللّه خان و سپس پدرش نايب حسين کاشي را به تهران کشاند و آنان را اعدام کرد و بدين ترتيب، غائله ی نايبيان کاشان پايان يافت.

البته برخي «نايبيان کاشان» را از زمره ی عياران و مجاهدان مشروطه دانسته‌اند.

منبع : ویکی پدیا

کمجان در ماه مبارک رمضان


کمجان

سي شب شب نشيني با محفل دعا و قرآن ، سي شب ختم قرآن کريم ، سي افطار ساده با طعم نان و خرما و چاي ، سي شب اقامه نماز جماعت با خلوص نيت ، سي شب دعاي افتتاح با سوز و آه و هزاران سي شبي که به همراه عاشقان و روزه داران عزيز سپري مي شوند .




روزهايي که دست ها را ياري مي کند تا زيباترين سادگي را در سفره هاي افطار طرح بزنند و قشنگترين ميهمان نوازي را از ميهمانان خدا داشته باشند ، مي گذرند و شبهاي قدر و استغاثه نيز با هزار دعا و آرزوي مؤمنان در هم آميخته مي شود و مي گذرد و همه چيز مي گذرد جز خاطره هايي خوب و زيبا از همدردي و همکاري دوستان روزه دار که بهترين نقش را از ماه مبارک رمضان امسال بر ذهن ها ترسيم مي کند .

ماه رمضاني به يادماندني که نتيجه تلاش ها و خدمت هاي عزيزاني است که به تصوير کشيدنشان کوچکترين کاري است که از دست من حقير بر مي آيد . 

اينم بسته بندي شده و آماده براي خوردن !

کمجان

 اما سال ديگه را از همين امروز دعوتتان مي کنم تا ميهمان خوانِ کرم و لطف و احسان خدا  باشيد در ماه مبارک رمضان ِ سال هزار و چهارصد و سي . مقدمتان را از امروز خادمان علي ابن ابيطالب (ع) بر ديده ي منت مي گذارند و پذيرايتان هستند .



منبع :  وبلاگ کمجان

ابيانه تلاقي اصالت و ماندگاري

ابیانه


روستاي ابيانه از اون دسته اماکن هست که باعث مي شه آدم يه مقداري احساس لاغري کنه! وقتي ماشين رو پارک مي کني و يه مسافت زيادي رو پياده مي ري و از مناظري که مي بيني لذت مي بري مثل ماسوله يا کندوان يا روستاي اورامان تخت استان کردستان.
ديدن خانه هاي ابيانه و اون رنگ منحصر بفردش هم احساس آجري و قرمزي رو به آدم مي ده! البته انواع برگه ها (برگه سيب، آلو، زرد آلو، هلو) انواع آلوچه و لواشک هم طعم ترشي رو به اين شهر مي ده مي شه گفت شهري قرمز با طعم ترش براي لاغري!

موقعيت:

روستاي ابيانه در 70 كيلومتري کاشان قرار دارد.
اين روستا به اعتبار آثار و بناهاي تاريخي متنوعش در زمره ي استثنايي ‏ترين مناطق ايران به شمار مي رود، که به طور کامل به ثبت ملي رسيده است. شكوه معماري بومي بناهاي قرمز رنگ اين روستا، در کنار مناطق دل انگيز و خوش آب و هوا جلوه اي زيبا به اين منطقه بخشيده است.


ويژگي كالبدي روستا:

خانه هاي روستا تماماً بر روي دامنه پرشيبي در شمال رودخانه "برزرود" بنا شده است به صورتي كه پشت بام مسطح خانه‏ هاي پايين دست، حياط خانه‏ هاي بالادست را به وجود آورده است و هيچ ديواري هم آن ها را محصور نمي‏سازد. در نتيجه، ابيانه در وهله ی اول روستايي چند طبقه به نظر مي‏آيد كه در بعضي موارد تا چهار طبقه ی  آن را مي‏ توان مشاهده كرد.
ابيانه داراي هفت رشته قنات است كه براي آبياري مزارع و باغات مورد استفاده قرار مي‏گيرد. گندم، جو، سيب‏ زميني و انواع ميوه به خصوص سيب، آلو، گلابي، زردآلو، بادام و گردو از محصولات ابيانه به شمار مي آيد.

ويژگي اجتماعي:

وجه تسميه ابيانه از واژه (( ويونا )) يا ((ويونه)) به معناي بيدستان گرفته شده كه در گفتار فارسي به صورت بيانه و ابيانه تحريف شده ولي در گويش محلي مردم شكل اوليه خود را حفظ كرده است.

ابیانه

ويژگي اقتصادي:

در سال هاي اخير قالي‏بافي در ابيانه رواج پيدا كرده و نزديك به 30 كارگاه قالي‏بافي در آنجا داير گرديده است. در گذشته گيوه ‏بافي از جمله مشاغل‏ پردرآمد زنان ابيانه بوده است كه امروزه تا حدي منسوخ گرديده است.

زبان:

مردم ابيانه به سبب كوهستاني بودن منطقه و دور بودن از مراكز پر جمعيت و راه هاي ارتباطي، قرن ها در انزوا زيسته و در نتيجه بسياري از آداب و رسوم قومي و سنتي و از جمله زبان و لهجه ی قديم خود را حفظ كرده ‏اند. زبان مردم ابيانه فارسي پهلوي با لهجه ي خاص ابيانه ‏اي است كه با لهجه‏ هاي متداول در جاهاي ديگر تفاوت اساسي دارد.

پوشش:

پوشش زنان و مردان روستاي ابيانه از ويژگي خاصي بر خوردار است. پوشش زنان شامل چار قد، پيراهن گشاد با يقه آرايش شده و شليطه اي پرچين بوده كه داراي رنگ هاي روشن و گل بوته هاي رنگين و درشتي است كه از آسمان شفاف وزيبايي هاي محلي الهام گرفته شده است. لباس سنتي آن ها براي مردان نيز شلوار گشاد و درازي از پارچه ی سياه است که در حفظ آن تاکيد دارند و هنوز هم در ميان آن ها رواج دارد.

ابیانه

عناصر تاريخي:

قديمي ‏ترين اثر تاريخي ابيانه آتشكده‏اي است كه مانند ديگر بناهاي ده در سراشيبي قرار گرفته است. آتشكده ابيانه را نمونه ‏اي ازمعابد زردشتي دانسته‏اند كه در مناطق كوهستاني ساخته ‏شد است. مهم‏ترين بنا و اثر تاريخي اين روستا مسجد جامع است که قديم‏ترين اثر تاريخي اين مسجد، منبر چوبي منبت‏كاري شده اي است كه در سال 466 هجري قمري ساخته شده است.
روستاي ابيانه داراي دو زيارتگاه است: يكي مرقد شاهزاده عيسي و شاهزاده يحيي در جنوب روستا و زيارتگاه ديگر ابيانه قدمگاه ناميده مي‏شود. از جمله ديگر اماکن تاريخي ابيانه مي‏توان از خانه غلام نادرشاه و خانه نايب حسين كاشي نام برد.



ابیانه

 

جاذبه گردشگري:

در پيرامون و داخل روستا جاذبه هاي فراواني براي گردشگران داخلي و خارجي وجود دارد. از اين ميان مي توان  به مزرعه تار در، غار پري هل، مزرعه گهه بالا و قلعه شكاكي در پيرامون روستا و چشمه ها و باغات و عناصر و بناهاي تاريخي و چشم اندازهاي زيباي روستا اشاره كرد.

ابيانه در نگاه كلي:

ابيانه روستاي تاريخي ايران به دليل معماري جالب توجه و مناظر و چشم اندازهاي زيبا و قدمت تاريخي  داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است که آن را از ديگر روستاهاي تاريخي ايران متمايز کرده است.
ابيانه روستايي است با معماري زيبا، با آداب و رسوم، زبان و فرم پوشش (لباس) خاص خود که با زندگي مردم پيوندي عميق و ناگسستني دارد. که تاريخ تمدن آن احتمالا با تاريخ تمدن شش هزار ساله (سيلک) همزمان است و مردماني که هنوز اصالت و آداب و رسوم حتي پوشش خود را عوض نکرده و با فرهنگي اصيل و غني برگرفته از فرهنگ باستاني ايران زمين مي زيند که نمايانگر فرهنگ غني و ماندگار مردم ابيانه است. مردم ابيانه هنوز آداب و رسوم و فرهنگ معنوي خود را فراموش نکرده اند و سنت ها را محترم و پاس مي دارند. اکثرا با ورود به ابيانه چه زن و چه مرد از لباس هاي محلي خود استفاده مي کنند و اين فرهنگ پوشش در بچه ها نيز کاملا رعايت مي شود.
درب منازل سنتي ابيانه (هر دو لنگه در) به دو کوبه آهني زنانه و مردانه مزين است. کوبه سمت راست لنگه به شکل چکشي و براي دق الباب مردان و کوبه لنگ چپ به شکل حلقوي براي دق الباب خانم ها تعبيه شده است .