بافت های سنتی و مدرن برز


روستاي برز داراي بافت هاي سنتي و مدرن در کنار هم مي باشد. هسته قديمي و سنتي روستا در جنوب روستا واقع شده است و در حال حاضر از نظر معابر، نوع مساکن، بقاياي ساختمان هاي قديمي و مخروبه کاملاً نشان دهنده قدمت اين محدوده مي باشد. در قسمت هاي قديمي و سنتي روستا معابر عمدتاً باريک و پيچ در پيچ هستند و عبور و مرور وسايل نقليه در آنها امکان پذير نمي باشد و به خصوص در زمستان تردد عابران پياده نيز در آنها مشکل است. عمده مصالح اين قسمت، خشت و گل و چوب است و در مقابل بلاياي طبيعي از مقاومت بسيار پاييني برخوردارند.

برزرودبرزرود
برزرود
  نمونه هایی از ابنیه بافت قدیم روستا

با توجه به سيل سال 1335 که منجر به تخريب بسياري از مساکن روستا گرديد، هم اکنون در کنار بافت سنتي، مساکن جديدي ساخته شده است که در نزديکي جاده روستا در سمت جنوب و به ويژه ساخت و سازهاي اخير در قسمت بالا دست جاده در سمت شمال قرار دارند که به صورت خطي از قسمت شرق تا غرب روستا کشيده شده است. در اين قسمت ها معابر مناسب تر و امکان تردد وسايل نقليه وجود درد.
مصالح به کار رفته در قسمت هاي جديد عمدتاً آجر، سيمان، آهن و ساير مصالح جديد و مقاوم مي باشد.
از نظر نقشه، در بافت سنتي، نقشه مساکن بيشتر به صورت يک حياط که از داخل آن جوي آبي مي گذشته و اطاق هاي متعددي که دور يک فضاي بازساخته مي شده اند و هر اتاق محل اقامت يک خانوار بوده است مي باشد. طويله و مطبخ عناصر جدايي ناپذير اين مساکن بوده اند که به اقتصاد و امورات خانوار کمک هاي شاياني مي نموده اند نقشه هاي جديد مساکن عمدتاً به کمک نقشه هاي شهري مي باشد و استفاده از نقشه هاي سنتي در حال منسوخ شدن مي باشند.

برزرود
برزرود
  ساخت و ساز های جدید روستا


با توجه به اين مباحث، جهات توسعه کالبدي و فضايي روستا عبارتند از:
- هسته قديمي: در جنوب روستا اطراف رودخانه که به خاطر سيل هم اکنون تنها بقاياي برخي مساکن و عمارت ها باقي مانده است.
- مرحله اول توسعه در جنوب روستا چسبيده به ارتفاعات جنوب که به صورت خطي از شرق به غرب کشيده شده و در معرض ريزش کوه قرار دارد.
- مرحله دوم: کنار جاده اصلي در جنوب روستا و شمال هسته قديمي، ساخت و سازهايي است که سيل زدگان در کنار هسته قديمي ايجاد کرده اند.
- مرحله سوم: شمال روستا يا سمت راست جاده (هنگام ورود از هنجن) است که از شرق به غرب کشيده شده و بيشترين مساکن نوساز در اين قسمت قرار گرفته است.

برزرود
مراحل اولیه توسعه روستا

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر