برز، بالابرز، جزیره برز،روستای برز،برزرود، برزآباد،برزک،برزش آباد،هربرز،آب برز ، علی آباد برز، رودخانه برزرود، در برز، گل برز، فر و برز،برز اوست

روستا برز

برز، بالابرز، جزیره برز،روستای برز، برزرود، برزآباد، برزک، برزش آباد،هربرز، آب برز ، علی آباد برز، رودخانه برزرود، در برز، گل برز، فر و برز،برز اوست

برز: 
( ب َ ) (اِ) زراعت . (غیاث اللغات ). کشت و زراعت و کشاورزی . (برهان ) (انجمن آرا) (آنندراج ). و آنرا ورز نیز خوانند. (انجمن آرا) : و این ناحیتی است که اندر وی کشت وبرز نیست مگر اندک . (حدود العالم )... و با نعمت بسیار و کشت و برز. (حدود العالم ). و این [ ناحیت جبال ] ناحیتی است بسیار کشت و برز و آبادان . (حدود العالم ). منوب و بردون دو شهرکست خرم و آبادان و بانعمت بسیار و کشت و برز. (حدود العالم ). || ماله ٔ بنایان که بدان کاهگل و گچ بر دیوار مالند. (برهان ). (ناظم الاطباء). رجوع به بُرْز شود. || زیبائی . (غیاث اللغات از جهانگیری ) (برهان ). بُرْز. (ناظم الاطباء). معشوقی . (برهان ). || بلندبالای مردم و تنه ٔ درخت . (برهان ). بلندی بالای مردم و تنه ٔ درخت . (ناظم الاطباء). مطلق بلندی . (برهان ). (ناظم الاطباء). و رجوع به بُرْز شود. || در برخی لهجه های کردی بمعنی بلند است .
 
بالا برز :
دختران بلند قد و خوش قد وقامت را در لرستان اصطلاحا " بالا برز " می نامند.در عین حال برخی خانواده ها نیز نام دخترشان را بالا برز می گذارند.ترانه بالا برز در لرستان در مقام "سه پا" اجرا می شود.

برز اوست:  /بُرزِ اَوَست/؛  borze avast
 برز یا قدر ستاره اگر در فاصله‌ی ۱۰ پارسکی (۳۲/۶ سال نوری) قرار داشته باشد. برای جسمهای راژمان خورشیدی برزی که جسم در فاصله‌ی یک یکای اخترشناسیک خواهد داشت.

آب برز: ( آب ْ، ب ُ )  
نام شعبه ای از رود کارون

علی آباد برز: ( ع َ دِ ب ُ )
دهی است کوچک از دهستان زنگی آباد بخش مرکزی شهرستان کرمان واقع در 32 هزارگزی شمال باختری کرمان و 4 هزارگزی خاور راه فرعی زرند به کرمان . دارای 15 تن سکنه .

گل برز : ( گ ِ ل ِ ب َ )
نوعی از گل فخاری طبی است و آنرا در مورد ضیق نفس به کار میبرند.

فر و برز : ( ف َرْ رُ ب ُ )
 شکوه و جلال و بزرگی . زیبایی و برازندگی

جزیره برز :
یکی از جزایر دریاچه ارومیه است.

روستای برز :
از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز واقع در استان اصفهان می‌باشد. برز با مساحتی حدود ۲۰ هکتار در ۱۶۵ کیلومتری استان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز، ۲۰ کیلومتری غرب اتوبان کاشان – اصفهان و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب کاشان قرار دارد. روستای برز که از سر سبزی چشمگیری برخوردار و مرکز سابق دهستان برزرود بوده‌است، بین طره و کمجان قرار دارد که فاصله آن تا طره سه کیلومتر و تا کمجان ۱٫۸ کیلومتر است.

برزآباد :
از روستاهای استان مرکزی ایران است. برزآباد دهی است از دهستان فرمهین بخش فراهان شهرستان تفرش، کوهستانی و سردسیری است و سکنه آن ۸۳۷ تن است. آب آن از قنات و محصول آن غلات، ارزن، بن شن، پنبه، کنجد، کرچک می‌باشد. شغل اهالی کشاورزی و گله‌داری و صنایع دستی آنان قالیچه‌بافی است.[۱]

برزک : (Barzok)
 یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر با جمعیت ۳۵۲۹ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش برزک شهرستان کاشان قرار دارد.

شهر برزک باستنادتاریخ و جغرافیا و مدارک موجود یکی از بزرگترین مناطق مهم روستائی شهرستان کاشان است و شامل ٩ روستا می‌باشد از سمت شمال به سده:ویدوج – ویدجا- ازوار از سمت غرب به روستاهای ورکان – آرنجن – پنداس – تجره - آزران از سمت شرق به سادیان – مرق – نابر برزک که شهری سرسبز است در دره‌ای در دامنه کوههای کرکس در قسمت جنوب غربی ودر فاصله حدوداً ٥٠ کیاومتری شهرستان کاشان قرار دارد

برزش آباد: (ب ُ زِ )
دهی است از دهستان تبادکان بخش حومه ٔ شهرستان مشهد. سکنه 451 تن . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).

هربرز:   ( هَ بُ )
البرز در اوستا بنامهای «هَرا» «هرائیتی» «هَرابُرز» و «هَربُرز» یاد شده است. 

دکتر سید محسن حسنی برزی

نام :                   سيد محسن
نام خانوادگي :     حسني برزي
مرتبه علمي :       استاديار
پايه :                    9       
عنوان مدرک :       دکتراي تخصصي
رشته تحصيلي :    جراحي مغز و اعصاب
محل اخذ مدرک :   تهران


دکتر سيد محسن حسني برزي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: بيماري ديسک کمر به عنوان بيماري سنين جواني مطرح بوده و در سنين 20 تا40 سالگي به علت تحرک زياد ايجاد مي شود.

وي گفت: درد تير کشنده در اندام تحتاني و کرختي و بي حسي در انگشتان پا و ساق از علايم شايع اين بيماريست.

برزي با اشاره بيرون زدگي ديسک گفت: به علت برداشتن اجسام سنگين و در موارد پيشرفته بيماري، ديسک از محل خود خارج شده و به رشته هاي عصبي در کانال نخاعي فشار وارد مي کند.

وي افزود: در اين گونه مواقع که بيمار با استراحت بهبود پيدا نمي‌کند بايد عمل جراحي صورت گرفته و فشار وارد بر رشته هاي عصبي برداشته شود.

وي بيان داشت: علت کمر درد، ضعف در عضلات کمر بوده که به تصور غلط بعضي ها کمر درد را از علايم اوليه ديسک کمر مي دانند.

به گفته اين متخصص مغز و اعصاب، براي پيشگيري از اين بيماري بايد با ورزش، عضلات اطراف مهره هاي کمر را تقويت و از بلند کردن اجسام سنگين خود داري كرد.

وي رژيم غذايي سالم و کلسيم دار و تناسب اندام و استفاده از ورزش‌هاي آبي را از راه‌هاي جلوگيري از اين بيماري در قشر جوان جامعه عنوان کرد و با هشدار نسبت به خطرات عدم درمان به موقع ديسک گفت: به دليل از بين رفتن رشته هاي عصبي درد، رشته‌هاي حسي حرکتي دچار فشار شده و پس از مدتي اختلالات جنسي و بي اختياري ادراري در اندام‌هاي تحتاني ايجاد مي شود.

برزي افزود: بايد در درمان اين بيماري با پزشک متخصص مشورت نموده و در صورت لزوم تشخيص عمل جراحي اين کار به سرعت انجام شود.

خبر اولین همایش کانون نواندیشان برز در خبرگزاری مجلس

مجلس


تاکيد ضابطي بر ضرورت احيا و حفظ سنت‌هاي روستاهاي قديمي

نماينده مردم نطنز و قمصر بر ضرورت تلاش براي احياي سنت هاي روستاها و بخش هاي قديمي تاکيد کرد.

محمد ضابطي در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به گردهمايي نخبگان روستاي برزرود براي احياي سنت هاي اين روستا در هفته گذشته، اظهار داشت: متاسفانه جمعيت زيادي از اين روستا مهاجرت کرده اند و بسياري از آداب و رسوم و سنت هاي اين منطقه با قدمت در حال فراموشي است.

وي افزود: اهالي روستاي برزرود روز جمعه در همايشي يک روزه که به همت کانون جوانان نوانديش برزرود برگزار شد، به دنبال احياي اين سنت ها هستند و مي خواهند تاريخ و فرهنگ اين منطقه و روستا را به ديگران معرفي کنند.

سابقه سکونت در روستاي برز از قدمت بسيار بالايي برخوردار است و طبق گفته افراد محلي سابقه شکل گيري آن به قبل از اسلام بر مي گردد. از نشانه هاي آن بقاياي قبرستان هاي زرتشتي ها و يهوديان در روستا مي باشد."


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با تشکر فراوان از آقاي مهدي ضابطي نماينده محترم مردم نظنز و قمصر در مجلس شوراي اسلامي
و همچنين تشکر از آقاي علي ميرزاباقري جهت تنظيم خبر

*در خبر روستاي برز،به اشتباه برزرود و کانون نو انديشان برز، به اشتباه کانون جوانان نوانديش برزرود درج شده است.

کتاب افسانه هاي دهستان برزرود

برزرود

افسانه هاي دهستان برزرود كتابي است شامل 48 افسانه از روستاهاي ابيانه ،يارند، كمجان ،ولوگرد و برز كه به كوشش شاعر و پژوهشگر و مترجم خوب كشورمان كاظم سادات اشكوري گردآوري و تنظيم شده است.

سادات اشكوري در اين كتاب سراغ افسانه هاي عاميانه در حوالي ابيانه رفته و از زبان پيرزنان و پيرمردان روستاهايي كه نام برده شد، اين افسانه و داستان ها را ضبط و تنظيم كرده است. او در مقدمه كتاب مي نويسد: " در 21 كيلومتري جاده نظنز -كاشان، جاده اي فرعي منشعب مي شود كه طول آن تا روستاي ابيانه 24 كيلومتر است. سه كيلومتر از اين جاده را كه پشت سر نهيم به روستاي هنجن مي رسيم، بعد روستاي يارند قرار دارد... دره برزرود بسيار زيباست...
 گردآورنده كتاب در مقدمه، اطلاعات جالب و ارزشمندي را از ريزش جمعيتي در روستاهاي يادشده ارائه مي كند و فقر و بيكاري را در اين روستاها، عاملي براي مهاجرت به شهرها عنوان مي كند و به واقع با ارائه اين اطلاعات سعي مي كند زنگ خطري را براي تهديد و از ميان رفتن فرهنگ و ادبيات بومي اين روستاها به صدا درآورد.
  
آنچه در وجه اول در اين كتاب جالب توجه به نظر مي رسد، زبان به كار رفته براي تنظيم اين افسانه هاست؛ زباني كه نه كاملاادبي و رسمي است و نه شكسته و عاميانه، بلكه در مرز اين دو نوع نوشتار است و به اين واسطه شيريني و جذابيت خاصي را براي خواندن كتاب فراهم كرده است. در واقع سادات اشكوري تلاش كرده تا به ظرف زباني خاص براي نقل اين افسانه ها دست پيدا كند؛ زباني كه تكيه كلام ها وغم اندوه، شادي ها و روياهاي آنها را در خود داشته باشد و به لحن روايي افسانه و مثل نزديك باشد...
 در كتاب افسانه دهستان برزرود چند افسانه، نزديكي و شباهت هايي به هم دارند و صرفا در نحوه روايت، فرق هايي در آنها ديده مي شود. گردآورنده كتاب اين افسانه هاي شبيه به هم را كه از زبان پيرمردهاي روستايي شنيده، در اين كتاب آورده است تا مخاطب كتاب، به برداشت ها و ايده هاي پنهان در اين افسانه ها پي ببرد. نكته جالب توجه ديگر در اين كتاب تصاوير زيبايي است كه نقاش خوب معاصر قباد شيوا براي كتاب كشيده است. نقاشي ها كه الهام گرفته از فضا و درونمايه افسانه هاي كتاب است، لذت بصري خاصي را در اين كتاب ايجاد كرده است. حضور اين تصاوير در كتاب ما را (ناخودآگاه) به ياد فرم و شيوه هميشگي كتاب هاي افسانه مي اندازد؛ تصاويري در كنار روايت ها كه از افسانه ها تجسم و تصوري را ايجاد مي كنند و مخاطب كتاب را به تصوير سازي از خوانده ها، هدايت مي كنند.

برزرود
مشخصات کتاب

    * تعداد صفحه: 194
    * نشر: هزار کرمان (24 آذر، 1388)
    * شابک: 978-964-90951-1-0
    * قطع کتاب: رقعي
    * وزن: 550 گرم



  



مردم شناسی ابیانه به موزه می‌رود

ابیانه روستای


تکميل ساختمان موزه مردم شناسي ابيانه کاشان در دستور کار اين پايگاه ميراث فرهنگي قرار گرفته است .

فرزين مرادي به ميراث آريا (chtn )‌ ايجاد موزه مردم شناسي ابيانه از سال86 در دستور کار پايگاه قرار گرفته و تا امروز بخش مهمي از ساختمان آن برپاشده است.

مديرپايگاه ميراث فرهنگي روستاي تاريخي ابيانه افزود: سال جاري با جذب 700 ميليون تومان از محل اعتبارات استاني تکميل ساختمان در دستور کار قرار گرفته و به‌زودي وارد فاز اجرايي مي‌شود .

وي افزود : اين ساختمان در يک طبقه بنا شده و قرار است در آن فرهنگ، سنن و ..مردم ابيانه به نمايش گذاشته شود.

به گفته مرادي مرمت مسجد جامع نيز ازديگر برنامه‌هاي موردنظر پايگاه است که در صورت تامين اعتبار وارد فاز اجرايي خواهد شد.

گفتني است روستاي تاريخي ابيانه در کوهپايه‌اي ميان کاشان و نطنز واقع شده است و از آن به عنوان ياقوت سرخ کوير ياد مي‌شود.

اين روستاي تاريخي به صورت پلکاني ساخته شده و از خاک سرخ براي پوشش نماي آن استفاده شده است.

خبر اولین همایش کانون نواندیشان برز در روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات در روز چهارشنبه 28 مهر 1389 خبر برگزاري همايش کانون نو انديشان برز را با حضور آقاي مهدي سليماني فرماندار محترم شهرستان نطنز را در بخش اخبار شهرستانها درج نمود، متن خبر به شرح زير مي باشد :
برز کانون نو اندیشان


جاذبه هاي گردشگري روستاي تاريخي برز نطنز

کانون نوانديشان روستاي برز از توابع شهرستان نطنز با برگزاري نخستين همايش، کار خود را آغاز کرد.
نخستين همايش اين کانون با حضور فرماندار و جمعي از مسئولان شهرستان نطنز و نيز دست اندرکاران امور فرهنگي ، اقتصادي و صنعتي دهستان برزرود مقيم  ساير نقاط کشور در مرکز همايش هاي کوثر تهران برگزار شد.

نحوه شکل گيري اين کانون، معرفي جاذبه هاي گردشگري روستاي برز، ترغيب مسئولان استان اصفهان براي کمک به بهسازي و ترميم بناهاي تاريخي روستا، ايجاد تسهيلات کشاورزي با هدف جلوگيري از کوچ اهالي بومي منطقه به شهرهاي ديگر از مهمترين موضوع هايي بود که در اين مراسم مورد بررسي قرار گرفت.

اين مراسم با سخنراني سيد حسين اعظم واقفي، ناشر انجمن ميراث فرهنگي نطنز و مسعود حسني رئيس کانون مذکور آغاز شد و سپس مهدي سليماني فرماندار نطنز ضمن قدرداني از برگزارکنندگان همايش درباره استعدادهاي فراوان مردم اين روستا، شهرستان نطنز را از جمله مناطق پرجاذبه با جلوه هاي بزرگ طبيعي و صنعتي نام برد و نمونه بارز آن را تاسيسات هسته اي دانست.

سيد حسين اعظم واقفي
سيد حسين اعظم واقفي
وي گفت: اين منطقه با توجه به نزديکي به اصفهان و دسترسي به راه هاي ارتباطي ترانزيت و بزرگراه تهران – اصفهان ، داشتن طبيعتي سرسبز در دل کوير و 110 آثار تاريخي به ثبت رسيده يکي از نقاط قابل سرمايه گذاري براي جذب گردشگر است. فرماندار نطنز، با اعلام تدوين سند توسعه اين شهرستان در افق سال 1404 از آينده رو به رشد اين منطقه خبر داد.

مهدي سليماني اين شهرستان را يکي از الگوها در بخش منابع انساني معرفي کرد و گفت: در سايت فرمانداري نطنز،فرهيختگان منطقه را معرفي کرده ايم و دوستداران و علاقه مندان به اين منطقه از کشور مي توانند ما را در طرح تدوين توسعه شهرستان نطنز ياري کنند.

مهدی سلیمانی فرماندار نطنز
مهدي سليماني فرماندار نطنز
پيش از سخنان فرماندار نطنز، مسعود حسني رئيس کانون نو انديشان روستاي برز درباره موقعيت گذشته و حال اين روستا مطالبي بيان کرد و گفت: روستاي  برز با مساحتي حدود 20 هکتار در 165 کيلومتري مرکز استان اصفهان و 40 کيلومتري شمال غرب شهرستان نطنز قرار دارد.



جمعيت آن از حدود 300 خانوار در 1294 قمري به چيزي کمتر از 50 نفر در سال هاي اخير رسيده است. سکونت در روستاي برز از قدمت بسيار بالايي برخوردار است و طبق گفته ي افراد محلي سابقه ي شکل گيري آن به قبل از اسلام برمي‌گردد. و يکي از قديم ترين مراکز شيعي در ايران است.
اين روستا در گذشته مرکز دهستان برزرود بود و زادگاه خاندان‌هاي عظيم الشّأني که مردان بزرگ و اثرگذار و معتقد دوره ي صفوي از آن برخاسته اند و اسامي بسياري از ايشان به کرّات در تواريخ عهد صفوي در کنار اسم بنيانگذاران و شاهان آن سلسله ذکر شده است، از آن جمله مي توان " ميرزا ابوالمعالي"  وزير شاه عباس اول و "ميرزا محمد باقر" معروف به "ميرزا باقر وزير" شاعر بزرگ صفوي نام برد و در قرون معاصر علمايي علمايي مثل مرحوم آقا ضياء ضياءالعلما و مرحوم فخر السّادات عزيزي از اين خطه برخاسته اند.

وي با اشاره به گويش محلي و سير تحولات فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي روستاي برز يادآور شد :
اگر سيل مهيب سال 1335 نبود بي شک روستاي برز از ديدني ترين روستاهاي ايران از لحاظ عظمت و شکوه بناهاي دوره ي صفوي بود چنانکه نشانه‌هايي از اين عظمت و شکوه را تا همين اواخر در باقيمانده ي بناي "تالار" عمارت "حوضخانه" و خانه هاي چند طبقه ي ( کوشک ) اين روستا مي توان سراغ گرفت اما دريغ که چنين نيست.از آثار تاريخي و قديمي برز مي‌توان به بقعه سه تن از فرزندان امام موسي کاظم، شاهزاده اسماعيل، بي بي حليمه خاتون و شاهزاده اسحاق و حمام قديمي سرده و قلعه سنگي و قلعه سر ده و قدمگاه اشاره کرد.

مهمترين اثر تاريخي موجود در شاهزاده اسماعيل منبري چوبي با قدمتي طولاني مربوط به قرن ششم هجري است. اين منبر داراي منبت کاري‌هاي ظريف و طرح و نقش‌هاي گوناگون است. بر ستون‌هاي ديواره کنار پله‌ها و مسند آن آيات قرآني کنده کاري شده و داراي کتيبه‌اي است که در آن نام باني و تاريخ ساخت که سال 543 هـ. ق است درج شده‌است.


در ادامه همايش با نمايش کليپ هاي معرفي روستاي برز، آثار باستاني و آيين ها و سنت ها و مراسم عاشوراي حسيني، اجراي زنده موسيقي سنتي با اجراي اساتيد بومي برز و اهداي لوح و يادبود به زحمتکشان  روستا در 10 سال اخير به کار خود پايان داد .

يادآور مي شود روستاي برز از قديمي روستاهاي منطقه و در مسير جاده کاشان – ابيانه قرار گرفته و يکي از پر جاذبه ترين مناطق تاريخي و طبيعي در کشور است.

 ----------------------------------------------------------------------------

با تشکر فراوان از آقاي حامد جواهري جهت تهيه و تنظيم خبر