شجره نامه خاندان میرزامحمود

برزی میرزا محمود

این شجره نامه طایفه میرزا محمود می باشد که نسب آن به امام جعفر صادق (ع) می رسد.

بنده هم " سید  هاتف حسینیان برزی " نَدیده  "میرزا محمود" جز این طایفه محسوب می شوم.

شهید اکبر عابدینی برزی

 برزی شهید اکبر عابدینی

شهید اکبر عابدینی برزی

 برزی شهید اکبر عابدینی
شهید اکبر عابدینی برزی

 برزی شهید اکبر عابدینی
شهید اکبر عابدینی برزی در جمع همرزمانش

 برزی شهید اکبر عابدینی
شهید اکبر عابدینی برزی در جبهه

 برزی شهید اکبر عابدینی
سندی مربوط به شهید اکبر عابدینی برزی

 برزی شهید اکبر عابدینی

دستخط شهید اکبر عابدینی برزی



منبع : یادواره شهدای دانشجویی کاشان

مریلا زارعی برزی

     زندگی نامه    مریلا زارعی برزی

 مریلا برزی

نام اصلی: مریلا  
● نام خانوادگی اصلی: زارعی برزی
● تاریخ تولد: ۲۵ فروردین ۱۳۵۳
● محل تولد: تهران
● مدرك تحصیلی: فارغ التحصیل صنایع غذایی
●نوع فعالیت : بازیگر سینما و تلویزیون
● بیوگرافی
فارغ التحصیل مهندسی صنایع غذایی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵. فعالیت در تلویزیون با بازی در مجموعه تلویزیونی "دبیرستان خضرا" (اکبر خواجویی) در سال ۱۳۷۵. شروع فعالیت سینمایی با بازی در فیلم "سلام سینما" (محسن مخملباف) در سال ۱۳۷۳. با مجموعه تلویزیونی "کاراگاه" (حسن هدایت) به دنیای بازیگری روی آورد. و با مجموعه تلویزیونی "هوای تازه" (محمد رحمانیان) بیشتر شناخته شد. بازی در فیلم "دوزن" (تهمینه میلانی، ۱۳۷۷) یکی از شانسهای بزرگ او بود. پس از آن توانایی هایش را در "واکنش پنجم" (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱) به رخ همگان کشید وسرانجام با بازی کوتاه اما بسیار تاثیرگذارش در "سربازهای جمعه" (مسعود کیمیایی، ۱۳۸۲) مزد زحماتش را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر، از هشتمین جشن خانه سینما Â و از نویسندگان و منتقدان دریافت کرد.

● فیلمشناخت
الف) مجموعه های تلویزیونی:
۱) کاراگاه (مجموعه، حسن هدایت، ۱۳۷۴)
۲) مهر خوبان (مجموعه، ۱۳۷۴)
۳) خلبان (مجموعه، ۱۳۷۴)
۴) جهان وارونه (مجموعه، ۱۳۷۴)
۵) دبیرستان خضراء (مجموعه، اکبر خواجویی، ۷۵-۱۳۷۴)
۶) خانه های اجاره ای (تله تئاتر، ۱۳۷۵)
۷) هوای تازه (مجموعه، محمد رحمانیان، ۱۳۷۵)
۸) کهنه سوار (مجموعه، اکبر خواجویی، ۱۳۷۶)
۹) شن های کف رودخانه (مجموعه تلویزیونی، ۱۳۷۶)
۱۰) فردا دیر است (مجموعه، حسن فتحی، ۱۳۷۶)
۱۱) ولایت عشق (مجموعه، مهدی فخیم زاده، ۱۳۷۷)
۱۲) داستان یک شهر (مجموعه، اصغر فرهادی، ۱۳۷۸)
۱۳) زمان شوریدگی (مجموعه تلویزیونی، ۱۳۷۹)
۱۴) پلیس جوان (مجموعه، سیروس مقدم، ۱۳۸۰)
۱۵) دریایی ها (مجموعه، سیروس مقدم، ۱۳۸۱)
ب) بخشی از فیلم شناسی:
۱)۱۳۸۴ زاگرس ( محمدعلی نجفی ) [بازیگر]
۲)۱۳۸۳ زن زیادی ( تهمینه میلانی ) [بازیگر]
۳)۱۳۸۳ مجردها ( اصغر هاشمی ) [بازیگر]
۴)۱۳۸۳ حکم ( مسعود کیمیایی ) [بازیگر]
۵)۱۳۸۲ سربازهای جمعه ( مسعود کیمیایی ) [بازیگر]
۶)۱۳۸۲ معادله ( ابراهیم وحیدزاده ) [بازیگر]
۷)۱۳۸۲ هم ‌نفس ( مهدی فخیم‌زاده ) [بازیگر]
۸)۱۳۸۱ واکنش پنجم ( تهمینه میلانی ) [بازیگر]
۹)۱۳۸۱ سیزده گربه روی شیروانی ( علی عبدالعلی زاده ) [بازیگر]
۱۰)۱۳۸۰ عشق فیلم ( ابراهیم وحیدزاده ) [بازیگر]
۱۱)۱۳۷۸ تکیه بر باد ( داریوش فرهنگ ) [بازیگر]
۱۲)۱۳۷۷ دو زن ( تهمینه میلانی ) [بازیگر]
۱۳)۱۳۷۵ روی خط مرگ ( شفیع آقامحمدیان ) [بازیگر]
۱۴)۱۳۷۵ خلبان ( جمال شورجه ) [بازیگر]
● جوایز
الف) کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (زن زیادی)
[ دوره ۲۳ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال ۱۳۸۳ ]
ب)کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (زن زیادی)
[ دوره ۹ جشن خانه سینما (مسابقه) - سال ۱۳۸۴ ]
ج) کاندید لوح زرین بهترین بازیگر زن (زن زیادی)
[ دوره ۶ منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال ۱۳۸۴ ]
د) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سربازهای جمعه)
[ دوره ۲۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال ۱۳۸۲ ]
و) برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سربازهای جمعه)
[ دوره ۸ جشن خانه سینما (مسابقه) - سال ۱۳۸۳ ]
هـ) برنده لوح زرین بهترین بازیگر زن (سربازهای جمعه)
[ دوره ۵ منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال ۱۳۸۴ ]
ی) سومین بازیگر نقش مکمل زن سال (سربازهای جمعه)
[ دوره ۱۹ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال ۱۳۸۳ ]
ر) کاندید لوح زرین بهترین بازیگر زن (واکنش پنجم)
[ دوره ۴ منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال ۱۳۸۳ ]
ز) پنجمین بازیگر نقش مکمل زن سال (واکنش پنجم)
[ دوره ۱۸ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال ۱۳۸۲ ]
ژ) دومین بازیگر نقش مکمل زن سال (دو زن)
[ دوره ۱۴ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال ۱۳۷۸ ]

برزی در دهخدا


     برزی . [ ب َ ] (اِ) دهقان و کاشتکار. (آنندراج ). برزگر. برزیگر. برزه گر. زارع . کشاورز. رجوع به برزیگر شود.
     برزی . [ ب َ ی ی ] (ع ص ) پارسا و زیرک . (آنندراج ).
     برزی . [ ب ُ زا ] (اِخ ) دهی است از مضافات بغداد. (منتهی الارب ).

غلام کوچک برزی و نائب حسین کاشی

غلام برزی

داستان طغیان نایبیان و دار و دسته او یکی از موضوعات روز و حدود 140سال از شروع آن می­گذرد. ولی هنوز نتوانسته و دانسته نشده است محققین و مورخین که بدان پرداخته­اند هرکدام جانب خود را گرفته از طرفداران نایب حسین و دار و دسته­اش بوده­اند و او را عیّار و در زمره­ی جوانمردان دانسته­اند که طی مسافرت به کشورهای هند و پاکستان و ریاضت­های سخت، سپس به شهرِ یار و دیار آمده، یار ضعیفان و ستمدیدگان و دشمن سرمایه­داران و مستکبران گردیده است و از طرفی پس از آن که ملکه مهد علیا به دارفانی شتافت، دو سال دیگر در تهران ماند و طبق فرمان، قره سورانی قم تا اصفهان را گرفت و به کار راه­داری و امنیت راه­ها و شوارع پرداخت. تا اینکه به او خبر دادند همسرش و پسر و همسر پهلوان هاشم به دست دشمنانشان به قتل رسیده­اند و این موضوع علت و باعث یاغی­گری او وخاندانش شد و حدود (45 سال) خطّه کاشان تا یزد و نائین و اردستان و تون و طبس صحنه زد و خورد و جنگ و خونریزی و هرج و مرج و ناامنی قرار گرفت. همان­طور که اشاره شد این نظریه موافقین نایب حسین و دار و دسته او می­باشد که در کتاب «طغیان نایبیان» نوشته «محمدرضا خسروی» مشروحاً آمده است و نیز کتاب «حماسه نایبی» اثر «منتخب السادات یغمائی» که مرحوم ملک المورخین سپهر نیز مقدمه ای بر آن کتاب نوشته و با اهتمام آقای علی دهباشی در سال 1368 به چاپ رسیده است. حال ببینیم مخالفین که تعدادشان هم کم نیست چه می­گویند؟ حسن اعظام الوزراء قدسی در کتاب «خاطرات من» یا روشن شدن وقایع صد ساله اخیر بدین نکته اشاره دارد و اعمال و وحشی­گری­های نایب حسین و اتباع او را در کاشان و اطراف نطنز شرح داده و کشت و کشتار نایبیان را در شهر قدیمی و باستانی طبس و سوزانیدن کتابخانه قدیمی شهر به ویژه خونریزی و خونخواری یکی از اشرار به نام غلام کوچک برزی را مشروحاً نوشته و همچنین طریقه دستگیری نایب حسین و ماشااله خان سردار و دیگر نایبیان و اعدام آنها را در کاشان و تهران مفصلاً بیان داشته است. احمد کسروی نیز در کتاب مشروطیت و یا تاریخ هیجده ساله آذربایجان به این موضوع اشاره­ای دارد. نویسنده معاصر مرحوم حسن نراقی در کتاب «کاشان در دوران مشروطیت» و یا «تاریخ اجتماعی کاشان» و یا مرحوم آیت­الله ملاعبدالرسول مدنی و روزنامه­های زمان نایب حسین تماماً شرح کارها و جنایات نایب حسین و دار و دسته­اش را بیان داشته­اند. البته بعضاً نیز اشاره­ای به کارهای خیر نایب داشته­­اند. از جمله مرحوم آیت­الله ملاعبدالرسول مدنی که نظر خوبی به کارهای نایب حسین ندارد و او و دار و دسته­اش را از جمله اشرار شمرده، می­نویسد از جمله کارهای نیک نایب حسین، تأسیس یک معلم خانه بود که اطفال یتیم در آنجا ضمن تحصیل رایگان از لباس و خوراک نیز برخوردار بودند و در این اواخر به بعضی از سادات و اهل منبر کمک­های زیادی می­نمودند.

و نیز از جمله کارهای نیک نایب حسین اقدام قاطع در سفیدکاری بازار بزرگ و طولانی کاشان از بازارچه سردار (دروازه دولت) تا پانخل کاشان است که ظرف مدت شش روز به دست معماران و بنّایان ماهر سفیدکاری شد که موجب اعجاب همگان گردید. مرحوم ملاعبدالرسول مدنی می­نویسد در شعبان 1333 از جمله بناهایی که از روی ظلم گذاشت سفید کردن بازار بود از اول دروازه دولت تا پانخل که در ظرف شش روز سفید کردند که اگر حکم سلطان هم می­بود به این سرعت انجام نمی­گرفت. والد راقم این سطور که خاطرات زیادی از نایب حسین داشت ضمن برشمردن اعمال خوب و بد نایب اقدام او را در برگزاری عزاداری جهت حضر اباعبدالله الحسین می­ستود و می­گفت در مراسم تعزیه امام حسین (ع) در ماه محرم در باغ سردار (خیابان ژاندارمری) فعلی بزرگترین گروه تعزیه خوان و تعزیه گردان را که عده­ای از یهودیان کاشان نیز به عنوان جهودان قلعه خیبر شرکت داشتند به کار گرفته بود و خیل عظیمی از مردم کاشان و دهات اطراف جهت دیدن این تعزیه که شاید تاکنون نیز کسی به یاد نداشته باشد، حضور به هم می­رسانیدند. ابوی اینجانب از ترفند و شگردهای نایب در جنگ اطلاعاتی داشت که بنا به گفته نایب حسین جنگ را اگر ده قسمت کنیم، نه قسمت آن فرار از پیش روی دشمن و کشانیدن نیروهای او به طرف کویر مرکزی است که صد در صد به اضمحلال و هدر رفتن اردوی دشمن در کویر منجر می­شد و پیروزی نایب بر نیروهای دولتی اعم از اردوی قزاق یا سالدات­های روسی و یا نیروی عشایر بختیاری که نایب به شیوه جنگ و گریز که یادآور جنگ­های پارتیزانی زمان اشکانیان است. قوم پارت بدین نحوه یعنی در حال فرار از پیش روی دشمن از روی اسب به عقب برگشته و به طور قیقاچ نیروهای دشمن را از پای درمی­آوردند که این خلاصه­ای بود از نه قسمت جنگ که فرار بود و یک قسمت باقیمانده از ده قسمت که صرف پایداری و مقاوت می­شد. یکی دیگر از خاطرات ابوی این جانب مربوط به موقعی است که نیروهای دولتی، کاشان را محاصره کردند و از ورود هرگونه مایحتاج عمومی به شهر ممانعت به عمل آورده، آب قنواتی را که به سوی داخل شهر بود همه را برگردانیده یا اقدام به کور کردن قنات­ها نموده بودند و نظر به اینکه منبع اصلی خوراک مردم نان و آسیاب­های آبی نیز در خارج از شهر بود، از ورود آرد نیز ممانعت شدید به عمل آمده که مردم شهر تماماً در مضیقه آب و خوراک بودند اما به دستور نایب حسین در تمام منازل کاشان قنّاها اقدام به حفر چاه آب و همچنین تمام سنگتراش­ها برای مردم اقدام به ساخت آسیاب سنگی نمودند که باید به این ابتکار نایب حسین پس از گذشت یکصد سال که مردم کاشان را از قحطی و گرسنگی و بی­آبی نجات داد آفرین گفت. نایب حسین که دست اجانب نیز او را از لحاظ اسلحه و مهمات و پول و نقدینگی تقویت می­نمود و خود یکه تاز میدان قسمت اعظم ایران مرکزی شده بود، اقدام به ضرب سکه نمود و روی یک طرف آن این بیت شعر حک شده بود.

(سکه بر زر زند به آسانی – شاه سلطان حسین کاشانی)

به هر روی غائله نایب حسین در سال 1296 هجری شمی و در زمان احمدشاه و وزارت حسن وثوق­الدوله عاقد قرارداد 1919 با مهر کردن قرآن مجید و باین این نکته که اگر ماشااله خان به تهران بیاید او را (سردار) خواهم نمود به همراهی یکصد تن از زبده سواران و تیراندازان ماهر که در مشهد اردهال کاشان از آنها سان دید با تفنگ­های سر و ته نقره عازم تهران شد که البته نایب حسین با رفتن ماشااله خان به تهران مخالف بود و با تأکید این نکته که این دولتی­ها تو را (سرِدار) خواهند کرد، نه سَردار (به معنای آن است که سر تو را به دار خواهند آویخت که چنانکه می­دانیم پیش­بینی نایب درست از آب درآمد و به محض ورود به شهر ری ماشااله خان سردار و دسته یکصد نفره­اش دستگیر شدند. ابتدا با تمهیدات خاصی کم­کم نیروهای ویژه او را در کاروانسرایی در شهر ری و در کنار حضرت شاه عبدالعظیم حسنی از وی جدا نمودند، سپس ماشااله خان و پهلوان رضا عصار و یک عده ده نفری عازم تهران شدند و سرانجام با این نیرنگ و خُدعه که چون به حضور اعلی حضرت احمدشاه شرفیاب می شوید، همراه بردن سلاح جایز نیست، آنها را خلع سلاح کردند و آنگاه توسط نیروهای ژاندارمری به سرپرستی یک سرهنگ سوئدی آنها را دستگیر نمودند و پس از محاکمه­ی کوتاه آنها را در میدان قورخانه (توپخانه) (میدان امام خمینی) فعلی به دار مجازات آویختند. و بالاخره ماشااله خان به مکافات عمل خود رسید. لازم به ذکر است که در اقدام رفتن به تهران از طرف ماشااله خان بنا به گفته حسن اعظام الوزاره قدسی در کتاب  «خاطرات من» عامل و انگیزه دیگری نیز وجود داشت وآن جای پای دختری از خانواده یکی از شاهزادگان قاجار به نام «عصمت­الملوک» که دختر شاهزاده مجلل­الدوله قاجار و بس زیبا و نجیب بود که ماشااله خان سخت دلباخته او شده بود و دختر که یکی از تحصیل­کرده­های آن زمان و از مدرسه دارالفنون دارای دیپلم بود. ماشااله خان توسط دوستان و ایادی­اش در تهران شرایط سختی را که از طرف خانواده عروس گذاشته شده بود همه را پذیرفت و قبول کرد. همچنین شیر بهای هنگفت و ارسال مقدار متنابهی طلا و زیورآلات و قبول اسکان در تهران تماماً موردموافقت ماشااله خان قرار گرفت و مقرر شد جهت عقد و عروسی با دوشیزه عصمت­الملوک دولتشاهی مدت ده روز جشن گرفته شود که شب اول اختصاص داشت به شاهزادگان، شب دوم نظامی­ها و ارتشی­ها، شب سوم وزرا و شب چهارم خوانین مستقر در تهران و شب پنجم بازرگانان و شب ششم کسبه معتبر بازار و شب هفتم ورزشکاران و شب هشتم اقلیتهای مذهبی و شب نهم عامه مردم و شب دهم زندانیان. قرار کار نیز گذاشته و کاغذهای دعوت نیز نوشته شده بود که همان­طور که گفته شد ماشااله خان با پای خود به قربانگاه رفت  تقدیر، نقش خود را به خوبی ایفا نمود. از طرفی زن محبوب و سوگلی او به نام طلاخانم پس از اعدام ماشااله خان به تهران آمد و به عقد ازدواج سرتیپ ابراهیم ضرابی درآمد و خانم عصمت­الملوک دولتشاهی نیز نصیب سرتیپ رضاخان سوادکوهی که بعداً رضا شاه نام گرفت گردید و پرونده نایب حسین و پسران نه­گانه و دامادهای او و دار و دسته­اش به پایان رسید اما فرزندان باقی­مانده که خردسال بودند به تحصیلات عالیه پرداختند که خاندان فرهیخته و محترم آریان­پور همگی از نوادگان نایب حسین کاشی می­باشند.

منبع : وبلاگ گنگ خواب دیده

قلعه خشتی برز


قلعه سرِ دِه روستای برز

 تاريخ احداث اين قلعه بر من معلوم نيست و نقل قولي هم نشنيده ام اما آنچه مسلم است احداث ساختمان قلعه قبل از ساخت تالار و عمارتي بوده که در زمان صفويه بنا شده است چون آجري در آن بکار نرفته است.
مساحت اين قلعه تقريباً 150مترمربع ميباشد و ابتداي ديوار ها با سنگ هاي رسوبي يا ساوردي و بقيه آن با خشت هاي قطور ساخته شده است. پهناي ديوار قلعه يک متر و اندي و ارتفاع آنها قبل از تخريب که زمان بسيار دوري هم نميباشد به 6 متر ميرسد. در چهار گوشه قلعه چهار برج دايره شکل وجود داشت،که مساحت مفيد هر برج تقريباً 15 متر مربع بوده و در چهار طبقه ساخته شده بود که مردم در زمان هايي که احساس ناامني ميکردند آذوقه خود را به داخل اين قلعه ميبردند و تيراندازان در برج ها سنگر ميگرفتند تا از حمله دشمن در امان باشند و ورود و خروج اين قلعه از دو درب چوبي که يکي در ضلع شمال و ديگري در ضلع جنوبي که با تخته هاي قطور ساخته شده بود انجام ميگرفته است.
آثار ديوار ها و دو برج جنوبي قلعه هنوز مشاهده مي شود اين قلعه در حدود سال هاي 1341 تا 1343 به همّت و تلاش والاي سيد شمس الدين حسيني و کمک هاي مادر محترمه ايشان و معماري استاد غلامحسين کريمي پناه و همياري اهالي روستا به دبيرستان که قبلاً در ساختمان استيجاري واقع در کوچه عمارت داير بود به اين مکان منتقل شد و از آن به بعد ديگر قلعه سرِ دِه از سر زبان ها افتاد و دبيرستان جاي آن را گرفت و جا دارد که نسل جديد اين دبيرستان را بعنوان يک ميراث فرهنگي حفظ و نگهداري نمايد .در پايان از افرادي که اطلاعات دقيق تري دارند ويا اشکالي در اين نوشته مي بينند ما را از پيشنهاد خود محروم نفرمايند .

نويسنده : سيد اصغر حسينيان

قلعه سنگی برز


برزرود
                        قلعه پايين ده روستای برز


با توجه به گفته ها و شنيده ها که سينه به سينه نقل شده و بنا به گمانه زني (رشته کوه رسوبي جنوب برز که به تخته سر کر ختم ميشود و چشمه سارهاي آن مانند قسمت شمالي آن ( کَروند) بسيار پر برف و آبخيز بوده است و آبي که از دره گلبند باد جاري ميشده قابل توجه بوده که از طريق دره خاک تنور و دره لا به سوي لاجاره روان بوده که سرانجام به رودخانه اصلي متصل ميشده است) مي توان گفت که بيش از دو هزار سال پيش افرادي اين محل را براي سکونت خود انتخاب نمودند.
هم اکنون مشخص نيست اين افراد از کدام منطقه آمده اند ولي ضلع جنوبي قلعه را براي سکونت انتخاب نموده اند به اين دليل که در زمستان ها مشرف به آفتاب بوده و آب چشمه گلبند باد نيز از جلو آن جاري بوده است. از آن جايي که لايه هاي زيرين اين قلعه سنگي از خاک رس سفيد تشکيل شده بود آنان اطاق هايي براي محل سکونت و محل کار خود ايجاد نمودند که اصطلاحاً به آن ها کنده و يا بوم کَن گفته ميشود که در زمستان گرم و در تابستان خنک ميباشد و درب ورودي آنها سنگي بوده که يک نمونه از آن هم اکنون مشاهده ميشود. کم کم به مرور زمان که معلوم نيست چند صد سال طول کشيده درضلع شمالي قلعه هم محل هايي براي سکونت و انبار آذوقه ايجاد نمودند . به مرور زمان محله کنوني گريند را که چندين چشمه آب در آن جاري بوده براي سکونت انتخاب مي نمايند که چشمه سولجه و چشمه خوني از باقي مانده هاي آنان ميباشد که اکنون نيز بسيار کم آب هستند.
در ضمن قديمي ترين قبرستان روستا در روبروي قلعه در سمتي که هم اکنون مسجد حاجتگاه بنا شده قرار داشته است و در خاکبرداري هايي که توسط اهالي صورت گرفته است آثاري از اجساد گذشتگان پيدا شده است.
در ساليان دور از روي اين قلعه که از سنگ پوشيده شده است بعنوان خرمنگاه استفاده مي کردند. مردم محله پايين ده و گريند هر کدام خرمن (گندم و جو ) خود را در قسمتي از قلعه مي گذاشتند . بعد از اينکه سفال گندم ها خشک مي شد به خرمنگاه عمومي ( مکان بزرگ و دايره اي شکل روي قلعه ) ميبردند وبه وسيله قاطر،الاغ،ماشين خرد مي کردند البته مراسم خرمن کوبي،بوجاري،تقسيم گندم و بردن کاه به کاهدان مراسم خاصي داشت که ذکرآن در اين نوشته نمي گنجد.
افرادي نيز از بوم کن هاي زير قلعه استفاده مي کردند و به تختکشي اشتغال داشتند .
آنها با پارچه هاي کهنه ودوال که از چرم گاو درست مي نمودند کف گيوه درست مي کردند و رويه گيوه که معمولا توسط خانمها بافته مي شد روي آن ميدوختند .بعد که دوخت گيوه کامل مي شد ،آنرا براي فروش به کاشان و يا روستا هاي اطراف مي بردند.
براي درست کردن دوال ابتدا پوست گاو يا گوسفند را در تقارها ي پر از آب که جلو هر چند بوم کن يک عدد قرار داشت خيس مينمودند. بعد از اينکه چرم نرم ميشد آن را با چاقو به شکل نوار هاي باريک در مي آوردند، که در دوختن تخت گيوه ولبه گال استفاده مينمودند.
اکنون پنجاه سالي مي شود که ديگر کسي در اين بوم کن ها به شغل تختکشي مشغول نمي باشد و بيست سالي ميشودکه روي قلعه ازخرمن وقاطر،چوم ،چومسوار، بوجاري، کوزل کوبي ديگرخبري نيست .
اکنون اين مکان از جا هاي ديدني برز مي باشد ومحلي شده براي گردش وتفريح جوانان وتوريستها که از اين روستا ديدن مي نمايند.

نويسنده : اصغر حسينيان

حروف چين : بهنام کردبچه

نقشه شهرستان نطنز


شهرستان نطنز  یکی از شهرستان های استان اصفهان است که مسافت تقریبی آن با :
تهران ۳۰۰کیلومتر
اصفهان ۱۲۰ کیلومتر
یزد ۳۰۰کیلومتر میباشد.
نطنز

اگر از تهران عازم نطنز می شوید بعد از اینکه از شهر قم عبور کردید و به کاشان رسیدیدپس از طی ۷۵ کیلومتر به شهرستان نطنز می رسید.اگر از جاده قدیم وارد نطنز میشوید اول چیزی که از این شهرستان میبینید سایت هسته ای است وپس از چند کیلومتری به پاسگاه بین راهی میرسید که همان جا جنب پاسگاه (سمت راست جاده اصلی)یک جاده به سمت بالا می رود که انتهای ان به ابیانه میرسد.حال اگر بخواهید وارد شهر شده همان جاده قدیم را مستقیم طی کرده وبعد از ۲۰کیلومتر به نطنز میرسید.حال اگر از مسیر آزاد راه به نطنز بیایید بعد از عبور از کنار سایت نطنز چند کیلومتری که جلو تر رفتید به یک خروجی میرسید که تابلوی شهر بادرود را در کنار آن مشاهده می کنید.اگر از این خروجی به سمت راست حرکت کنید وبالا بروید به تقاطع جاده ابیانه خواهید رسید واگر به سمت چپ(پائین)حرکت کنید به شهر بادرود وهمچنین بعد از آن به امام زاده آقا علی عباس می رسید.حال اگر مایل بودید وارد شهر شوید زمانیکه به این خروجی رسیدید مسیر خود را تغییر نداده ومستقیم در مسیر آزاد راه حرکت کنید بعد از مدت کوتاهی ۳۰دقیقه به اولین خروجی نطنز میرسید که باز هم زمانیکه وارد خروجی شدید به سمت راست(بالا)حرکت کنید تا از طریق میدان معلم وارد شهر شوید.یا اگر بازهم مسیر خود را ادامه دادید بعد از ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری به خروجی و ورودی اصلی شهر میرسید که کاملا مشخص است.حال اگر بخواهید به شهر طرقرود بروید نیازی به انحراف از آزاد راه نیست.شما میتوانید بعد از طی مسیر کوتاه در آزادراه به شهر طرق رود برسید.
حال اگر از سمت اصفهان حرکت کنید ابتدا در ۳۰کیلومتری نطنز به طرق رود رسیده و بعد از آن به شهر نطنز می رسید برای اینکه به ابیانه بروید می توانید وارد شهر شده ومسیر را مستقیما بعد از میدان بسیج به خارج شهر ادامه دهید تا بعد از ۲۰کیلومتر به ابتدای جاده ابیانه برسید.برای رفتن به امام زاده آقا علی عباس به میدان معلم رفته وبعد از آن پس از طی ۳۵ کیلومتر و عبور از شهر بادرود به این مکان مقدس می رسید.

براي دريافت نقشه بصورت بزرگ بر روي لينک زير کليک نماييد.

سپس براي ذخيره آن بر روي عکس راست کليک نموده و گزينه Save Image As را انتخاب نماييد.


حجم فایل: 1.12 مگابایت

سرشماري عمومي نفوس و مسکن 1385 نطنز

طبق سرشماري عمومي  نفوس و مسکن1385 هـ.ش جمعيت نطنز 44551 نفر بوده که از اين تعداد 30232 نفر در شهرها و 14319 نفر در روستاها زندگي مي کنند. تراکم جمعيت 15 و توزيع نسبي جمعيت 98درصد مي باشد. جمعيت 19-15 سال 3/11 درصد و جمعيت 24-20 سال 9/11 درصد و جمعيت 29-25سال 1/9 درصد برآورد گرديده است. ميزان بيکاري 8/4 درصد  بوده است.در سال 1375 هـ.ش جمعيت نطنز 10782 که از اين شمار 5686 نفر مرد و 5096 نفر زن بوده اند. طبق سرشماري عمومي به عمل آمده در سال 1365 شمسي جمعيت کل شهرستان نطنز 36516 نفر و شهر نطنز 7524   نفر مي باشد که نسبت به سرشماري سال 1355 که جمعيت آن را 28836 نفر و سرشماري سال 1345 شمسي که جمعيت کل شهرستان نطنز را 28791 نفر و شهر نطنز را 4348 نفر ذکر کرده بود نسبتاً افزايشي را نشان مي دهد ولي نسبت به آمار سال 1329 دايره جغرافيايي ارتش که جمعيت نطنز را حدود 44 هزار نفر و آمار اداره آمار و ثبت احوال در سال 1323 شمسي که جمعيت کل نطنز را 43762 نفر اعلام کرده بود  کاهش قابل ملاحظه اي در جمعيت اين شهرستان به چشم مي خورد و علت اين کاهش فوق العاده را بايستي در خشکسالي هاي ممتد چند ساله اخير و کشش بي حد و حصر تهران و مهاجرت مردم را به اين شهر و ساير شهرهاي دور و نزديک جستجو کرد.

پيش بينى شش روزه هواى روستای هنجن


منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .

پيش بينى شش روزه هواى روستای یارند


منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .

پيش بينى شش روزه هواى روستای کمجان


منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .

پيش بينى شش روزه هواى روستای طره


منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .

پيش بينى شش روزه هواى روستای برز


منظور از پيش بيني هواشناسي ، تخمين وضعيت هوا از نظر عوامل جوي در ساعات ،روز يا روزهاي اينده است. البته پيش بيني هاي بلند مدت هوا شناسي نسبت به پيش بيني هاي کوتاه مدت ان از دقت زيادي برخوردار نيستند .

 در حال حاضر پيش بيني هواشناسي به طور سيستماتيک در هوانوردي ، دريا نوردي، کشاورزي وساير خدمات ويژه کاربرد دارد .

روند پيش بيني به اين ترتيب است که داده هاواطلا عات خامي که از ايستگاهاي مختلف اعم از داخل يا خارج از کشور به دست امده اند توسط مدرن ترين دستگا هاي مخابراتي و در کوتاه ترين زمان ممکن به مرکز پيش بيني انتقال داده ميشود.

 اين اطلاعات در ساعات معين و همه روزه به طور مستمر پس از پلات وآناليز مورد بررسي ومطالعه مهندسان وپيش بينان هوا شناسي قرارمي گيرد که نتيجه بررسيهاي اين مرکز در قالب اطلاعيه واخطاريه به تمامي ارگان هاي کشور فاکس مي شود.

در اين اطلاعيه ها عنوان مي شود سيستمي در راه است که فعاليتها هاي بارش وخصوصيات ذکر شده در متن را دارد .

مرکز پيش بيني هواشناسي مي تواند پيش بييني هاي 24،48 ويا 120 ساعته را ارائه دهد و

علاوه بر اين موارد قادر است پيش بيني هاي فصلي يعني 3 ماهه را نيز که کلي تر هستند ارائه دهد .

نوازندگی ساکت در ابیانه


ابیانه

کلیپ زیبایی را که در پایان این نوشته می توانید دانلود کنید، مربوط به کیوان ساکت آهنگساز ایرانی است که در ابیانه به کارگردانی فرشاد حسینی تولید شده، نام موسیقی این اثر «برگ و باد» از آلبوم «شبی با خورشید» ساکت است که با اجازه ی خود صاحب اثر یعنی کیوان ساکت برای اولین بار از سایت موسیقی ایرانیان در اینترنت منتشر می شود. کیوان ساکت در حال حاضر در امریکا به سر می برد و به تازگی کنسرت ها و مستر کلاس های موفقی را در آنجا برگزار کرده، او متولد 1340 هجری شمسی است و آلبوم های زیادی مثل «دیدارشرق وغرب»، «شرق اندوه»، «مثل شبی با خورشید» و «زندگی» را منتشر کرده، او در زمینه ی آموزش تار و سه تار هم کتاب های زیادی مثل شیوه نوین آموختن تار و سه تار در ۵ جلد را تالیف کرده است.

برای مشاهده بیوگرافی کیوان ساکت لطفا اینجا را کلیک کنید.


حجم دانلود : 12.8 مگابايت

ابیانه و آتشکده هار پاک


این آتشکده دروسط روستا و در دامنه ی کوهی با شیب تند قرار گرفته است و شامل سه طبقه است.اگر کمی به خصوصیات ساختمانی این اتشکده دقت کنیم متوجه می شویم که این بنا از عهد ساسانی به جای مانده است.


عده ای نام این اتشکده را تغییر یافته‌ کلمه‌ی "هرپک"(herpak) که در گویش ابیانه ای ها به معنی "زیر پله" است.اما عده ای دیگر این نام را به هارپاک که چهرهای بزرگ وبرتر در تاریخ هخامنشی وماد است نسبت می دهند.در هیچ نقطه ای از ایران اتشکده ای به این نام وجود ندارد اما دلیل وجود داشتن این اتشکده با این نام را در ابیانه را می توان پایبند بودن مردم این خطه به سنت هایشان دانست.

داستان هارپاک از این قرار است:

هوخشتره ( شاه ماد ) پس از نابود کردن  آشور به سال 612 ق.م وایجاد امپراطوری ماد ثروت بزرگی برای فرزندش به ارث گذاشت.اما فرزند وی به جای محافظت از این ارزش ها به ظلم کردن و عیاشی پرداخت. شبی خواب دید که از شکم دخترش ( ماندانا ) چشمه ای جوشید که سراسر اسیا را در بر گرفت. تعبیر خواب او چنین بود که دختر او ماندانا پسری به دنیا خواهی اورد که سلطنت را از وی خواهد گرفت.

شاه ماد ماندانا را به کمبوجیه که مردی نجیب بود داد به امید اینکه از وی فرزندی ارام و نجیب مانند خودش به دنیا خواهد امد.

ماندانا کورش را به دنیا اورد و دوباره خواب پادشاه به گونه ای دیگر تکرار شد  واین شاه کوروش را به هارپاک وزیر خود سپرد تا کورش را نابود سازد و هارپاک نیز از کشتن این کودک صرفنظر کرد و او را به چوپان دربار (مهرداد )  سپرد و این طفل در قصر پدرش بزرگ شد.سرانجام روزی شاه ماد فرزند ماندانا را شناخت و درصدد انتقام گرفتن از هارپاک بر امد  وتا انجا که دستور داد پسر وی را کشتند و در یک مهمانی گوشت  بدن پسر به خورد پدر دادند هارپاک  با این وجود که از ماجرا با خبر شده بود ولی سکوت کرد.هنگامی که کورش در پارس دست به قیام زد شاه ماد هارپاک را به فرماندهی سپاه برای سرکوب کردن کورش برگزید  وهارپاک نیز فرصت را غنیمت شمرد ودر اولین فرصت سپاه را تسلیم کورش نمود و کورش نیز پایتخت ماد را فتح کرد و سلسله ی ماد منقرض شد.و کورش به پاس بزرگواری هارپاک دستور داد تا در جای جای ایران اتشکده هایی را به نام هارپاک بنا کنند.که یکی از انها احتمالا اتشکده ی ابیانه است.


منبع:سایت همازور