خبر اولین همایش کانون نواندیشان برز در روزنامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات در روز چهارشنبه 28 مهر 1389 خبر برگزاري همايش کانون نو انديشان برز را با حضور آقاي مهدي سليماني فرماندار محترم شهرستان نطنز را در بخش اخبار شهرستانها درج نمود، متن خبر به شرح زير مي باشد :
برز کانون نو اندیشان


جاذبه هاي گردشگري روستاي تاريخي برز نطنز

کانون نوانديشان روستاي برز از توابع شهرستان نطنز با برگزاري نخستين همايش، کار خود را آغاز کرد.
نخستين همايش اين کانون با حضور فرماندار و جمعي از مسئولان شهرستان نطنز و نيز دست اندرکاران امور فرهنگي ، اقتصادي و صنعتي دهستان برزرود مقيم  ساير نقاط کشور در مرکز همايش هاي کوثر تهران برگزار شد.

نحوه شکل گيري اين کانون، معرفي جاذبه هاي گردشگري روستاي برز، ترغيب مسئولان استان اصفهان براي کمک به بهسازي و ترميم بناهاي تاريخي روستا، ايجاد تسهيلات کشاورزي با هدف جلوگيري از کوچ اهالي بومي منطقه به شهرهاي ديگر از مهمترين موضوع هايي بود که در اين مراسم مورد بررسي قرار گرفت.

اين مراسم با سخنراني سيد حسين اعظم واقفي، ناشر انجمن ميراث فرهنگي نطنز و مسعود حسني رئيس کانون مذکور آغاز شد و سپس مهدي سليماني فرماندار نطنز ضمن قدرداني از برگزارکنندگان همايش درباره استعدادهاي فراوان مردم اين روستا، شهرستان نطنز را از جمله مناطق پرجاذبه با جلوه هاي بزرگ طبيعي و صنعتي نام برد و نمونه بارز آن را تاسيسات هسته اي دانست.

سيد حسين اعظم واقفي
سيد حسين اعظم واقفي
وي گفت: اين منطقه با توجه به نزديکي به اصفهان و دسترسي به راه هاي ارتباطي ترانزيت و بزرگراه تهران – اصفهان ، داشتن طبيعتي سرسبز در دل کوير و 110 آثار تاريخي به ثبت رسيده يکي از نقاط قابل سرمايه گذاري براي جذب گردشگر است. فرماندار نطنز، با اعلام تدوين سند توسعه اين شهرستان در افق سال 1404 از آينده رو به رشد اين منطقه خبر داد.

مهدي سليماني اين شهرستان را يکي از الگوها در بخش منابع انساني معرفي کرد و گفت: در سايت فرمانداري نطنز،فرهيختگان منطقه را معرفي کرده ايم و دوستداران و علاقه مندان به اين منطقه از کشور مي توانند ما را در طرح تدوين توسعه شهرستان نطنز ياري کنند.

مهدی سلیمانی فرماندار نطنز
مهدي سليماني فرماندار نطنز
پيش از سخنان فرماندار نطنز، مسعود حسني رئيس کانون نو انديشان روستاي برز درباره موقعيت گذشته و حال اين روستا مطالبي بيان کرد و گفت: روستاي  برز با مساحتي حدود 20 هکتار در 165 کيلومتري مرکز استان اصفهان و 40 کيلومتري شمال غرب شهرستان نطنز قرار دارد.



جمعيت آن از حدود 300 خانوار در 1294 قمري به چيزي کمتر از 50 نفر در سال هاي اخير رسيده است. سکونت در روستاي برز از قدمت بسيار بالايي برخوردار است و طبق گفته ي افراد محلي سابقه ي شکل گيري آن به قبل از اسلام برمي‌گردد. و يکي از قديم ترين مراکز شيعي در ايران است.
اين روستا در گذشته مرکز دهستان برزرود بود و زادگاه خاندان‌هاي عظيم الشّأني که مردان بزرگ و اثرگذار و معتقد دوره ي صفوي از آن برخاسته اند و اسامي بسياري از ايشان به کرّات در تواريخ عهد صفوي در کنار اسم بنيانگذاران و شاهان آن سلسله ذکر شده است، از آن جمله مي توان " ميرزا ابوالمعالي"  وزير شاه عباس اول و "ميرزا محمد باقر" معروف به "ميرزا باقر وزير" شاعر بزرگ صفوي نام برد و در قرون معاصر علمايي علمايي مثل مرحوم آقا ضياء ضياءالعلما و مرحوم فخر السّادات عزيزي از اين خطه برخاسته اند.

وي با اشاره به گويش محلي و سير تحولات فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي روستاي برز يادآور شد :
اگر سيل مهيب سال 1335 نبود بي شک روستاي برز از ديدني ترين روستاهاي ايران از لحاظ عظمت و شکوه بناهاي دوره ي صفوي بود چنانکه نشانه‌هايي از اين عظمت و شکوه را تا همين اواخر در باقيمانده ي بناي "تالار" عمارت "حوضخانه" و خانه هاي چند طبقه ي ( کوشک ) اين روستا مي توان سراغ گرفت اما دريغ که چنين نيست.از آثار تاريخي و قديمي برز مي‌توان به بقعه سه تن از فرزندان امام موسي کاظم، شاهزاده اسماعيل، بي بي حليمه خاتون و شاهزاده اسحاق و حمام قديمي سرده و قلعه سنگي و قلعه سر ده و قدمگاه اشاره کرد.

مهمترين اثر تاريخي موجود در شاهزاده اسماعيل منبري چوبي با قدمتي طولاني مربوط به قرن ششم هجري است. اين منبر داراي منبت کاري‌هاي ظريف و طرح و نقش‌هاي گوناگون است. بر ستون‌هاي ديواره کنار پله‌ها و مسند آن آيات قرآني کنده کاري شده و داراي کتيبه‌اي است که در آن نام باني و تاريخ ساخت که سال 543 هـ. ق است درج شده‌است.


در ادامه همايش با نمايش کليپ هاي معرفي روستاي برز، آثار باستاني و آيين ها و سنت ها و مراسم عاشوراي حسيني، اجراي زنده موسيقي سنتي با اجراي اساتيد بومي برز و اهداي لوح و يادبود به زحمتکشان  روستا در 10 سال اخير به کار خود پايان داد .

يادآور مي شود روستاي برز از قديمي روستاهاي منطقه و در مسير جاده کاشان – ابيانه قرار گرفته و يکي از پر جاذبه ترين مناطق تاريخي و طبيعي در کشور است.

 ----------------------------------------------------------------------------

با تشکر فراوان از آقاي حامد جواهري جهت تهيه و تنظيم خبر


0 : توضیحات:

ارسال یک نظر