طره و ارتباط آن با برز و ابیانه

 روستای طره



همان طور که پيشتر گفته بودم روستاي طره از توابع شهرستان نطنز است . بله نطنز ، شهري زيبا در حاشيه  کوير با قدمتي بيش ازهزارسال ؛ شهرستان نطنز به چند بلوک تقسيم مي شود که اساس آن بر نام رودخانه هاي هر بلوک استوار است . اما روستاي طره از روستاهاي بلوک برزرود است که تقريبا به موزات بلوک چيمه رود است .

در مسير رودخانه برزرود پنج روستا قرار دارد که از طرف نطنز به ترتيب عبارتند از : يارند ، کمجان ، برز ، طره و ابيانه . همه زيبا و داراي خصوصيات خاص اقليمي مربوط به خود .  البته روستاي هنجن هم در ابتداي اين مسير واقع است ولي جزء بلوک برزرود به حساب نمي آيد .

ابیانه


ابیانه

از گذشته هاي دور ارتباط اهالي روستاي طره با دو روستاي برز و ابيانه بيشتر از روستا هاي ديگر بوده است . دراين ميان ارتباط با ابيانه بسيار ملموس تر است شايد به اين علت که دو روستا در مسافت بسيار کوتاه از يکديگر قرار دارند و از آن مهمتر اشتراکات دو روستا مانند زبان ، نوع پوشش مردم و استفاده مشترک از قنوات و آبريز هاي مختلف و...

نبايد فراموش کنيم که اين ارتباط در گذشته چندان بر پايه برابري نبوده است چه در ابيانه نظام ارباب رعيتي حاکم بوده که تا حدودي حتي طره را هم تحت تاثير قرار داده است .

برز
راه ارتباطی برز با طره

ارتباط با روستاي برز علي رغم همسايگي با طره چندان پر رنگ نيست و به آن نزديکي و وابستگي که بين ابيانه و طره وجود دارد نمي رسد .ولي باز هم وجود رودخانه برزرود که از  ملک روستاي طره مي گذرد و  منبع آبي مهم روستاي برز مي باشد ارتباط دو روستا را بيش از پيش مي نمايد . در شش هفت دهه پيش ، ارتباطات فرهنگي ،  دو روستا را به يکديگر مربوط مي کرده است . مي پرسيد کدام ارتباط فرهنگي ؟ صبر کنيد ، مي گويم !.

 در گذشته بچه هاي روستاي طره براي فراگيري آموزش ابتدايي مجبور بودند به روستاي برز بروند چرا که تا سال 1335 مدرسه ابتدايي در روستاي طره وجود نداشت . البته بعدها اين ارتباط به صورتي ديگر خود را نشان داد و آن مرکز مخابرات واقع در روستاي برز بود که تقريبا همه روستاهاي اطراف از داشتن آن محروم بودند . تا همين بيست سال پيش اهالي روستاي طره و البته روستاهاي اطراف براي يک تلفن ساده مجبور بودند که به روستاي برز بروند .

ارتباط با روستا هاي کمجان و يارند  بسيار محدود بوده و البته هست و ارتباط با هنجن بيشتر به دليل وجود دهداري کل و نزديکي به پاستگاه ژاندارمري (چند سال اخير نيروي انتظامي ) مورد توجه بوده است .

جالب  ترين نکته در ميان اين همسايگان آنجاست که بيشترين آمار ازدواج بين اهالي روستاي طره با اهالي روستاهاي ديگر پيرامون خود  ، مربوط است به کمجان و پس از آن برز . ( البته در گذشته ) و در چند سال اخير روستاي ابيانه جايي براي خود باز کرده است . البته اين به آن معني نيست که تعداد  ازدواج هايي از اين دست زياد است ولي خوب آن هم در جامعه ي کوچک روستايي به چشم مي آيد .

امروزه ارتباط روستاهاي برزرود چندان تفاوتي با گذشته ندارد و تقريبا همان مناسبات گذشته در بين روستاها برقرار است ؛ اگر نسبت به گذشته تفاوتي هم وجود دارد مربوط است به گذر زمان ، که آن هم اجتناب ناپذير است .

به هر روي هر کدام از روستاهاي رودخانه برزرود جلوه خاص خود را دارند و هر يک در جاي خود ، نگيني هستند زيبا بر خاتم بي بديل کوهستان کرکس در حاشيه شهر باستاني نطنز .

منبع : وبلاگ طره

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر