آثار تاريخي روستاي هنجن

قلعه هنجن

1-  امامزاده داوود
 
 آرامگاه امامزاده داود شامل دو حياط جداگانه با سه ورودي است. ورودي سمت قبله كه ورودي اصلي محسوب مي شود،به يك هشتي با طاق ضربي آجري اتصال داشته است واين هشتي به سه پله به دالاني شمالي جنوبي كه مشرف به حياط نخستين است متصل باشد وبا راهروئي كوتاه به ايواني بزرگ داراي سقف بلنداز نوع طاق ضربي آجري اتصال دارد ،در سمت ديگرايوان راهرو ودالان قرينه سازي شده ،اين ايوان كه روبه روي حياط نخستين است ،رواق در پشت ديوار شمالي آن قرار دارد .در قسمت بالاي ديوار اين ايوان سه پنجره چوبي مشبك بزرگ در سه طرف نصب شده است.ودر زير اين پنجره ها اشعاري به خط نستعليق طغرايي به رنگ سفيددرزمينه قرمزگچ بري شده كه درسه طرف ايوان ادامه دارد،ديده مي شود.روبروي اين ايوان و دالانهاي طرفين آن حياطي است كه در سطحي پايين قرار دارد و در اين حياط حوض آب و درخت چنار كهنسالي وجود دارد . ايوان به فضاي محصور ديگري منتهي مي شود كه آن نيز به منزله ايوان بزرگي است كه در جنوب آن حياطي ديگر، در سطحي پائينتر قرار گرفته است ورودي رواق در سمت قبله اين تراس قرار دارد ورودي شمالي و شرقي  رواق به اين ايوان ارتباط دارد . رواق داراي سقف آجري از نوع طاق ضربي با مقرنس هاي گچي ساده است به استثناي ديوار سمت جنوب شرقي كه داراي پوشش كاشي گل و بوته دار قديمي است. بقيه ديوار هاي اطراف رواق تا بلندي 80 سانتيمتر با كاشي هاي ساده آبي چهارگوش و سپس با اندود گچ پوشش داده شده است كه در گوشه هاي چهار سمت آن نقاشي هاي گل و بوته ديده مي شود. اقدامات اوليه جهت ثبت اين بنا صورت گرفته ولي شماره ثبتي آن در دسترس نمي باشد.

2.  امامزاده زينب خاتون

آرامگاه ديگري درميان روستاي هنجن قرار داردكه به امامزاده خاتون دختر موسي بن جعفرمشهور است.درگوشه اي از فضاي كوچك جلوآرمگاه تقريباً محاذي درورودي چناري كهنسال قرار دارد كه تقريباً بيشتر فضاي فوقاني محوطه مذكوررااشغال كرده است.نماي خارجي آرامگاه از ايواني با سقفي بلند وچهار صفه زيرورو در كنار آن تشكيل شده است كه صفه هاي زيرين داراي طاق ضربي است وصفه هاي رويي با تير وتخته مسقف شده است.ايوان مذكور كه ورودي آرامگاه نيز به شمار مي آيد سقف آن از مقرنس هاي گچي ونقاشي پوشيده شده است .پوشش گچي سه جبهه اين ايوان محاذبي بالاي در ورودي آرامگاه را اشعاري باخط نستعليق طغرايي به رنگ قرمز آرايش داده شده است. اين بنا تاكنون به ثبت آثار تاريخي نرسيده است .

3.  قلعه هنجن

قلعه هنجن برفراز تپه اي مشرف برروستا وكشتزارهاي پيرامون آن بنا شده است.طول آن شرقي وغربي ومساحت تقريبي آن در حدود 2600 مترمربع (40×65 متر) مي باشد

در اين قلعه مجموعه اي از گونه ها شامل يك اتاق وجود دارد كه به دليل تراكم زياد در 3 يا 4 طبقه ساخته شده. راه حل هاي به كار گرفته شده براي جبران اختلاف سطح در اين قلعه بسيار جالب مي باشد. تعداد اتاقهاي آن بالغ بر يكصد باب بوده كه طبقات رويي به رور زمان خراب و غير قابل استفاده شده اند. بخش شمال غربي قلعه كه تقريباً سالمتر به جاي مانده است درسالهاي 1300 شمسي به بعد ايجاد شده است . اين قلعه حكايت از دوره هاي ناامني در تاريخ منطقه دارد و مردم روستا در دوران حمله مغول و پس از آن حمله افغان ها به ايران و در هنگام حمله آنان به روستا در اين قلعه پنهان مي شدند و گاه مجبور بودند مدت هاي طولاني را در اين قلعه سپري كنند، بنابراين هر خانواده علاوه بر خانه ي خود در روستا، اتاق يا اتاق هايي نيز در داخل قلعه داشتند و بعضي از روستاييان هنوز هم از اتاق هاي قلعه براي نگهداري از محصولات خود استفاده مي كنند. قدمت اين بناي تاريخي مربوط به دوره سلجوقيان به بعد بوده كه در تاريخ 25/12/79 به شماره  3479  به ثبت آثار تاريخي رسيده است.كه بعد از سه راهي در امتداد جاده ابيانه وجود دارد.

4.  مسجدجامع هنجن

ورودي مسجد جامع به دالان كوچكي كه سمت راست آن ، آبدار خانه وسمت چپ آن تختگاهي است وسپس به شبستان پايان مي گيرد . شبستان كه از فضاي نسبتا وسيعي برخوردار است سقف آن داراي پوشش تير و تخته است و در فواصل مختلف ستون هاي تير چوبي به عنوان حائل نصب شده است. روشنائي شبستان از چهار پنجره نورگير كه به سمت حياط در سالهاي اخير ساخته شده است تامين مي شود. در قسمتهاي بالاي لنگه درهاي چوبي ورودي جمله «هوالوهاب عمل حسن درويش سنه 1342 بسعي و اهتمام ميرزا محمد خان » ديده مي شود.


0 : توضیحات:

ارسال یک نظر