هنجن، روستايي در محاصره كوه‌ها و رودها

هنجن


پيشنهاد اين هفته ما روستايي است كه به احتمال زياد پيش‌تر هرگز نامش را نشنيده‌ايد. «هنجن» روستايي از توابع بخش مركزي شهرستان نطنز استان اصفهان است با خانه‌هايي از گل و سنگ و چوب كه پنجره‌هايي كوچك دارند تا هواي سرد و كوهستاني منطقه، كمتر واردشان شود.

هنجن روستايي است در محاصره كوه‌ها و رودها. از شمال روستا، برزرود و از ميان آن چيمه‌رود مي‌گذرد و در غرب و جنوب آن به ترتيب كوه‌هاي برزقو و لاوزه قرار گرفته‌اند. همين همجواري با كوه‌ها و رودهاست كه باعث شده‌ روستا بخصوص در فصل‌هاي بهار و تابستان خرم و سرسبز بماند و شاخه‌هاي درختان باغ‌هاي اطرافش از ميوه‌هاي تازه و خوشمزه، سنگين باشد.

نكند فكر مي‌كنيد هدف ما از معرفي هنجن فقط اين است كه به شما پيشنهاد كنيم در باغستان‌هاي انبوه و سبزش گردش كنيد و بعد به خانه برگرديد؟! اگر پاسخ‌تان مثبت است در اشتباهيد ، چون هنجن علاوه بر طبيعت بكر، جاذبه‌هاي گردشگري ديگري نيز دارد. مثل بقعه و بارگاه داوود بن حسن بن علي بن ابيطالب كه با آن گنبد فيروزه‌‌اي و كاشيكاري‌هاي قديمي‌اش در ميان آن باغ وسيع، محيطي فرح‌انگيز را براي زائران ايجاد مي‌كند تا آنها علاوه بر زيارت، سياحتي هم داشته باشند.

علاوه بر اين روستا قلعه‌اي تاريخي دارد كه مربوط به سده 8 هجري قمري است و با توجه به اين كه كاري براي جلوگيري از تخريبش انجام نشده،‌اگر دير بجنبيد شايد تا چند سال آينده ديگر وجود نداشته باشد.

كاخ و باغ عباس‌آباد هم كه از آثار دوران صفويه است از جاذبه‌هاي گردشگري روستاست. شايد بخواهيد بدانيد حكمت وجود يك كاخ باشكوه در روستايي كوچك چيست. اين كاخ، در واقع محل سكونت ييلاقي شاهان صفوي بوده است كه براي تفرج و شكار در آن اقامت مي‌كرده‌اند.روستاي هنجن علاوه بر بناهاي دوره صفوي، برخي آثار تاريخي مربوط به دوره قاجار را نيز در خود جاي داده است.

براي سفر به هنجن ابتدا بايد به شهر نطنز برويد و بعد در طول جاده‌اي كه از كاشان به سمت نطنز مي‌رود، برانيد و در نخستين فرعي سمت چپ جاده بپيچيد تا به روستاي هنجن برسيد.

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر