جلوگیری از ورود گردشگران به ابیانه در روز عاشورا

ابیانه

در سال جاري نيز از ورود گردشگران براي ديدن مراسم عاشورا و تاسوعا در روستاي ابيانه نطنز جلوگيري مي‌شود.

دبير خانه مردم ابيانه نطنز در گفتگو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به اين‌که روستاي ابيانه ظرفيت پذيرش بازديد کنندگان و گردشگران مراسم عاشورا و تاسوعا را ندارد از سويي ديگر ورود اين جمعيت باعث مختل شدن مراسم مي‌شود.

عباس شاکري راد در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم نخل‌گرداني در روستاي ابيانه هر ساله در تاسوعا و عاشورا گردشگران زيادي را به اين روستا جلب مي‌کند.

وي با بيان اين‌که جمعيت روستاي ابيانه بالاي 10 هزار نفر برآورد شده است بيان داشت: براين اساس روستاي ابيانه بيشتر از اين تعداد، گنجايش جمعيت را ندارد.

به گفته اين مقام مسئول درخانه مردم ابيانه؛ در دو سال گذشته نيز با تصويب شوراي تأمين شهري نطنز، از ورود بازديدکنندگان داخلي و گردشگران براي ديدن مراسم تاسوعا و عاشورا به ابيانه جلوگيري شد.

وي با اشاره به اين‌که در مراسم نخل گرداني، هر کدام از نخل‌ها به محله پايين و محله بالاي ابيانه تعلق دارند افزود: اين نخل‌ها با آداب خاصي مسيرهاي مشخصي از ابيانه را طي مي‌کنند.

شاکري راد گفت: بنابر شواهد تاريخي مي‌توان گفت که پيشينه مراسم نخل‌گرداني در ابيانه به دوران صفوي باز مي‌گردد.

وي با اشاره به مراسم برگزاري جغجغه زني در تاسوعا اظهارداشت: با بر هم زدن دو قطعه چوب و خواندن اشعاري مخصوص اين مراسم، در محله‌هاي روستا گردانده مي شوند.

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر