تاریخچه روستای كمجان

كمجان

روستاي کمجان بر اساس شجره نامه امامزاده ايوب که مقبره آن در وسط روستا قرار دارد دولت آباد نام داشته که به علت جنگي که بين اهالي روستا به حمايت از امامزاده ايوب و دشمنان ان امامزاده در ميگيرد به کمجان معروف مي شود.
دليل اين مسئله آن است که پس از شهادت آن بزرگوار و بدليل شهادت همه مردان اين روستا در حمايت از امام چون کسي وجود نداشته که جنازه ها را دفن کند ، دشمنان از زن ها و بچه ها که باقي مانده بودند مي پرسند چرا جنازه هايتان را دفن نمي کنيد.در جواب ميگويند:کو جان که جنازه هاي شهدا را دفن کنيم ! مگر جاني مانده؟ و از آن پس اين روستا به کمجان معروف شد (برگرفته شده از شجره نامه امامزاده ايوب)
جمعيت روستا در قديم به 200 تا 350 خانوار مي رسيد اما اکنون به دلايل مختلف ساکنين ترک ديار کردند و در شهرها ساکن شده اند و هم اکنون 100 خانوار در تابستان و 50 خانوار در زمستان جمعيت دارد.
اقتصاد مردم اين روستا از طريق کشاورزي تامين مي شده زيرا باغات ومزارع حاصل خيزي دارد و در قديم پارچه بافي نيز مي کرده اند و تا سالها قبل آثار کارگاهها در تمام منارل موجود بود.موضوعي که بسيار حائز اهميت است ،اين است که در قديم مردم اين روستا فلز استخراج مي کرده اند که سرباره اي حاصل از ذوب فلز در مزرعه کروند و تا تنگه اي به نام پيناوند پراکنده است.
علاقه مندان مي توانند با مراجعه به روستا به دشت کروند رفته و در منطقه اي به نام پل روماسوم که محل ذوب فلز بوده است را مشاهده نمايند.
در اين روستا منطقه اي وجود دارد به نام دره پيناوند که از مطالبي که سينه به سينه نقل شده است گويا روستا ابتدا در آنجا قرار داشته و داستانهاي زيادي در زمينه مدفون بودن گنج در آن دره و آثار زندگي که تا سالها قبل لوله هاي سفالي که براي آب از آنها استفاده مي شده قابل رويت بود که بر اثر جاري شدن سيل اکنون آثاري وجود ندارد.
در کنار اين دره بر روي تخته سنگي صاف و سياه شعارهاي اسلامي با علامت ستاره داوود حک گرديده و به گفته ريش سفيدان سنگ نوشته ديگري وجود داشته که سيل آنرا با خود برده است و آدرس محل دفن گنج را مي داده، به اين مضمون:(ننن لانه ، لون لانه ، لا در بن تنگه گنج خاکه) يعني اين دره نه آن دره نه دره دربن تنگه گنج خاکه!

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر