افسانه هاي دهستان برزرود

برزرود

افسانه هاي دهستان برزرود كتابي است شامل 48 افسانه از روستاهاي ابيانه ،يارند، كمجان ،ولوگرد و برز كه به كوشش شاعر و پژوهشگر و مترجم خوب كشورمان كاظم سادات اشكوري گردآوري و تنظيم شده است.
سادات اشكوري در اين كتاب سراغ افسانه هاي عاميانه در حوالي ابيانه رفته و از زبان پيرزنان و پيرمردان روستاهايي كه نام برده شد، اين افسانه و داستان ها را ضبط و تنظيم كرده است. او در مقدمه كتاب مي نويسد: " در 21 كيلومتري جاده نظنز -كاشان، جاده اي فرعي منشعب مي شود كه طول آن تا روستاي ابيانه 24 كيلومتر است. سه كيلومتر از اين جاده را كه پشت سر نهيم به روستاي هنجن مي رسيم، بعد روستاي يارند قرار دارد... دره برزرود بسيار زيباست...
 گردآورنده كتاب در مقدمه، اطلاعات جالب و ارزشمندي را از ريزش جمعيتي در روستاهاي يادشده ارائه مي كند و فقر و بيكاري را در اين روستاها، عاملي براي مهاجرت به شهرها عنوان مي كند و به واقع با ارائه اين اطلاعات سعي مي كند زنگ خطري را براي تهديد و از ميان رفتن فرهنگ و ادبيات بومي اين روستاها به صدا درآورد.
  
آنچه در وجه اول در اين كتاب جالب توجه به نظر مي رسد، زبان به كار رفته براي تنظيم اين افسانه هاست؛ زباني كه نه كاملاادبي و رسمي است و نه شكسته و عاميانه، بلكه در مرز اين دو نوع نوشتار است و به اين واسطه شيريني و جذابيت خاصي را براي خواندن كتاب فراهم كرده است. در واقع سادات اشكوري تلاش كرده تا به ظرف زباني خاص براي نقل اين افسانه ها دست پيدا كند؛ زباني كه تكيه كلام ها وغم اندوه، شادي ها و روياهاي آنها را در خود داشته باشد و به لحن روايي افسانه و مثل نزديك باشد...
 در كتاب افسانه دهستان برزرود چند افسانه، نزديكي و شباهت هايي به هم دارند و صرفا در نحوه روايت، فرق هايي در آنها ديده مي شود. گردآورنده كتاب اين افسانه هاي شبيه به هم را كه از زبان پيرمردهاي روستايي شنيده، در اين كتاب آورده است تا مخاطب كتاب، به برداشت ها و ايده هاي پنهان در اين افسانه ها پي ببرد. نكته جالب توجه ديگر در اين كتاب تصاوير زيبايي است كه نقاش خوب معاصر قباد شيوا براي كتاب كشيده است. نقاشي ها كه الهام گرفته از فضا و درونمايه افسانه هاي كتاب است، لذت بصري خاصي را در اين كتاب ايجاد كرده است. حضور اين تصاوير در كتاب ما را (ناخودآگاه) به ياد فرم و شيوه هميشگي كتاب هاي افسانه مي اندازد؛ تصاويري در كنار روايت ها كه از افسانه ها تجسم و تصوري را ايجاد مي كنند و مخاطب كتاب را به تصوير سازي از خوانده ها، هدايت مي كنند.

برزرود
  
 * گردآورنده: كاظم سادات اشكوري، نشر هزار، 1386

برگرفته از روزنامه اعتماد ملي - شماره 466 29/6/86 صفحه 11 (ادبيات) نويسنده: رضا قنبري

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر