جاذبه هاي گردشگري هنجن

هنجن

باغات اطراف روستا که ميوه‌هاي متنوعي در آن‌ها به عمل مي‌آيد از جمله ديدني‌ها و تفرجگاه‌هاي عمومي است، که در فصول بهار و تابستان مورد توجه گردشگران قرار مي‌ گيرند. حواشي رودخانه روستا، با انبوهي از درختان سرسبز، جلوه و زيبايي خاصي به روستا بخشيده است.
بقعه وبارگاه داوود بن حسن بن علي ابن ابيطالب (ع) در محوطه خوش منظر و باصفايي قرار گرفته و به وسيلة باغستان‌هاي انبوه و سرسبز محصور شده است.
بناي بقعه از آثار دوره صفوي است. در وسط صحن اين زيارتگاه محوطه‌اي وسيع وجود دارد. در چهار جانب محوطه مزبور، ايوان‌هاي مرتفع و در گوشواره‌هاي آن، اتاق‌هاي متحدالشکل با جزرهاي کاشيکاري شده، احداث کرده‌اند. از وسط هر ايوان، در جداگانه‌اي به صفه‌هاي داخلي حرم گشوده مي‌شود. گنبد کاشي فيروزه‌اي رنگ اين زيارتگاه جلوة جذابي دارد. آرامگاه به وسيله صندوق چوبي مشبک و کاشيکاري قديمي تزيين شده است.
مسجد جامع و حسينيه روستا که قدمتي ديرينه دارند مکان‌هاي برگزاري مراسم و آئين‌هاي مذهبي مردم روستا است.
قلعة تاريخي روستا در سده هشتم هجري قمري از قلاع مسکون و معمور بوده است. حمدالله مستوفي دربارة آن مي‌گويد که اين قلعه بر کوه سرسختي ساخته شده و امکانات زندگي در آن فراهم بوده است که در آن آسياب بادي نيز وجودداشته است. اين قلعه در حال حاضر روي به تخريب و ويراني دارد.
کاخ و باغ عباس آباد از آثار و ابنيه شاه عباس صفوي است، که هنوز ساختار کلي آن محفوظ مانده است. اين کاخ ييلاقي، تفرجگاه و شکارگاه شاهان صفوي و بستگان آن‌ها بوده است، که در حال حاضر به صورت مزرعه و ملک شخصي درآمده است. موقعيت طبيعي کاخ و باغ و بستان سرسبز آن، در پيچ و خم دامنه‌هاي غربي ارتفاعات کرکس چشم‌اندازهاي بسيار بديع و زيبايي را فراروي انسان قرار مي‌دهد.
بافت تاريخي روستا نيز دربردارندة بناهاي از عهد قاجار است. که در شمار زيباترين سکونت‌گاه‌هاي ييلاقي تاريخ معاصر ايران به شمار مي‌آيند.
مردم روستاي ييلاقي هنجن مراسم مربوط به عيد نوروز، سيزده به در و شب‌هاي چله را گرامي مي‌دارند و آيين‌هاي اعياد مذهبي فطر، قربان و ... به جاي مي‌آورند. برگزاري مراسم سوگواري در ايام محرم و صفر نيز در ميان مردم روستا معمول است.
بازي‌هاي محلي کودکان و نوجوانان روستاي هنجن از جمله قايم باشک و الک دولک نيز جالب توجه است.
پوشاک محلي مردان روستاي هنجن شامل شلوار مشکي، پيراهن، قبا، آرخاليق، شال کمر و گيوه است. پوشاک زنان روستا نيز شامل کلاه مخمل، چارقد (روسري)، چادرشب، پيراهن راسته، شلوار قردار (نوعي دامن شلواري)، يل (کت) و گيوه مي‌باشد.
از غذاهاي محلي رايج اين روستا، مي‌توان به آش هليم و آبگوشت اشاره نمود.
سوغاتي‌هاي هنجن شامل انواع ميوه و صنايع دستي (قالي) مي‌باشد.

دسترسي: اين روستا از طريق آزادراه تهران - اصفهان و شهر نطنز با جاده‌اي آسفالت قابل دسترسي است. مسير منتهي به اين روستا دره‌اي بسيار زيباست.

منبع : وبلاگ فارسي ايمان دولتشاهي

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر