معماري روستاي کمجان

معماری روستای کمجان

مردم روستا در ساختمانهايي که همه از سنگ و خشت و گل بنا شده ساکن گشته،بعضي از اين ساختمانها داراي ايوانهاي بسيار بلند ساخته شده از چوب هستند،که ارتفاع آن گاهي به 20 متر مي رسد که نظر هر بيننده اي را جلب ميکند.
اين ايوانها را ميتوانيد در محله هايي بنام "لب ساخونه" يا کوچه سوزن از نزديک مشاهده فرماييد.
روستا داراي دو محله به نامهاي محله بالا و محله پايين و تعداد زيادي کوچه پس کوچه که هر يک نام خاصي دارند مي باشد.
اين روستا داراي 14 مسجد مي باشد که هر کدام در محله اي به نامي،و همه آنها بازسازي شده اند.
اين روستا داراي يک حمام بسيار زيبا است که در محله پايين ده قرار دارد.
روستا داراي سه قلعه بوده ،يکي در ابتداي ده قرار دارد.روستا داراي سه قلعه بوده ،يکي در ابتداي ده که اکنون آثاري از آن وجود ندارد و فقط اسمي از آن به جا مانده است و روي آن خانه ساخته شده است و قلعه ديگري که بر روي کوه بلند مشرف به روستا قرار دارد که ديوارهاي آن هنوز پابرجاست.
يک قلعه که بسيار حائز اهميت است معروف به قلعه بايزيد که در مزرعه کروند قرار دارد و اکنون فقط يک ديوار سنگي از آن به جا مانده است و در زمينه اين قلعه داستانهاي زيادي سينه به سينه بيان شده که واقعيت آن زماني معلوم شد که در سال 1370 جويندگان ميراث اين مرز و بوم در کنار اين قلعه قبرستاني را در دامنه کوه کشف کردند و شبانه اقدام به حفاري و غارت اين قبرستان پرداختند و اين غارت همچنان ادامه دارد و هر بار که به آنجا سر زده مي شود قبرها يکي پس از ديگري شکافته شده است.

اين روستا داراي چهار قبرستان است يکي قبرستان فعلي که در ميان جاده نطنز به ابيانه قرار دارد و قدمت آن به 400 سال مي رسد .قبرستان ديگري در بالاي ده قرار داشته که تا چند سال پيش هم قبرها معلوم بود و به قبرستان کهنه معروف بود،ولي اکنون اثري از آن نيست.
قبرستان ديگر در مزرعه کروند و در کنار قلعه بايزيد قرار داشته و يک قبرستان ديگر در مزرعه (در) قرار داشته که به گفته ريش سفيدان سنگهاي آن را براي ساختن ديوار مزرعه در استفاده نموده اند.

منبع : سايت روستاي کمجان

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر