خوابیدن گردشگران در قبرستان ابیانه

ابیانه

تبليغات بدون برنامه و هدف، 85 هزار مسافر نوروزي را درحالي به ابيانه كشاند كه اين روستاي تاريخي كوچك، از كمترين امكانات رفاهي و وجود راهنما و حتي بروشوري براي معرفي آثار بي‌بهره بود.

دبير انجمن خانه مردم ابيانه در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب درباره مشكلات موجود در ابيانه در تعطيلات نوروز گفت: از سوي بخش گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مسئولان محلي و شهرستان براي بازديدكنندگان هيچ برنامه و تداركي پيش‌بيني نكرده بودند، به‌گونه‌اي كه در بدو ورود گردشگران، هيچ نقشه راهنمايي از روستا و محل‌هاي ديدني در اختيار آنها قرار نگرفت و گردشگران سردرگم و بي‌هدف در روستا رفت‌وآمد مي‌كردند.

به گفته عباس شاكري، هيچ راهنما‌ي محلي در روستا مستقر نشده بود و گردشگران اطلاعي از تاريخچه و سوابق آثار نداشتند.

وي با اشاره به وجود فقط يك نانوايي در روستاي ابيانه كه در حالت عادي براي 300 نفر مردم ابيانه نان مي‌پخت و در اين ايام، همان روند قبلي را ادامه داد، اظهار داشت: براي روزانه حدود 5700 نفر حتا پيش‌بيني افزايش سرويس بهداشتي نشده بود و فقط دو سرويس بهداشتي در روستا براي اين جمعيت بود.

دبير انجمن خانه مردم ابيانه نبود پاركينگ براي توقف ماشين‌ها و ايجاد ترافيك‌هاي سنگين در ورودي روستا، فراهم نشدن مكاني مناسب براي توقف‌هاي كوتاه‌مدت گردشگران به‌گونه‌اي كه بسياري از آنها به ناچار در قبرستان شب را به صبح رساندند، از نمونه‌هاي ديگر اين بي‌برنامه‌گي‌ها در ابيانه دانست.

وي گفت: ابيانه به‌عنوان يك روستاي تاريخي، مكاني مناسب براي علاقه‌مندان به آثار است، درحالي‌كه با تبليغات نادرست و نبود اطلاع‌رساني مناسب، بسياري از گردشگران ورودي را افرادي تشكيل مي‌دهند كه در جست‌وجوي آب، هوا و طبيعت مناسب براي توقف‌اند. درحالي‌كه همه فضاهاي سبز اين روستا، املاك عمومي مردم‌اند كه متأسفانه آنها خسارت‌هاي سنگيني را بر اين فضاها وارد كرده‌اند.

او محيط زيست و وضعيت بهداشت روستا را در شرايط نامناسبي ارزيابي كرد و ادامه داد: بيشتر مواد پلاستيكي و آلاينده در باغ‌ها و كوچه‌هاي ابيانه پراكنده‌اند و بهداشت محيط به‌شدت در معرض خطر است و فقط دو كارگر براي جمع‌آوري زباله‌ها به فعاليت مشغول هستند.

به گفته شاكري، تأسيسات زيربنايي روستا حتا جوابگوي 300 نفر ساكنان آن هم نيستند. در اين حالت، چگونه پاسخ‌گوي اين جمعيت زياد مي‌توان بود، درحالي‌كه حدود چهار سال است كه بخشي از محله‌هاي روستا با مشكل كم‌آبي روبه‌رو است.

اين عضو هيات امناي خانه مردم ابيانه افزود: به‌دليل نبود راهنما و تأمين نشدن امنيت براي آثار تاريخي، مكان‌هايي مانند مسجد حاجتگاه، مسجد پرزله، مسجد سيحون و مسجد جامع با محراب چوبي يك‌هزار ساله‌اش براي بازديد گردشگران نوروزي بسته شده بودند.

به گفته او، آثار تاريخي ابيانه به‌دليل گردشگري بي‌رويه و ورود گردشگران تفريحي در معرض خطرند. آرامش زندگي از مردم بومي گرفته شده و روند كنوني موجب نارضايتي گردشگران و بروز مشكلات اجتماعي و امنيتي در روستا شده است.

وي مشكل اصلي و اساسي در مشكلات ابيانه را نبود يك مديريت واحد در اين مجموعه و بودجه لازم دانست و اظهار كرد: اين مديريت بدون حضور و مشاركت جدي مردم بومي امكان‌پذير نيست.

او ادامه داد: تاكنون مكاتبه‌هاي زيادي با مقامات مسؤول و رييس جمهور براي حل مشكلات ابيانه شده كه نتيجه‌اي نداشته‌اند و با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده در سال‌هاي گذشته توسط مردم براي حل مشكلات، تقريبا اميدي به حل مسايل توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست و به‌نظر مي‌رسد، با رويه‌اي كه آنها در پيش گرفته‌اند، به‌جز نابودي آثار مادي و معنوي ابيانه، چيز ديگري باقي نمي‌ماند.
دبير انجمن خانه مردم ابيانه وضعيت بازديد گردشگران امسال را از ابيانه مانند سال‌هاي گذشته با چالش‌هاي فراواني روبه‌رو دانست كه حتا مردم بومي از روند كنوني آن ناراضي بودند و خسارت‌هايي به زندگي آن‌ها وارد شده‌اند.
شاكري از رئيس جمهور براي حل مشكلات روستاي تاريخي ابيانه درخواست كمك كرد تا شايد به اين ترتيب، اين گنجينه تاريخي را نگهداري و به نسل آينده بتوان منتقل كرد.

منبع : سایت تابناک

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر