طبيعت روستاي کمجان

کمجان

کمجان داراي آب و هواي معتدل و خنک در تابستان و بسيار سرد در زمستان است .داراي کوههاي بلند و محل زندگي انواع گونه هاي حيوانات وحشي مي باشد ،اين روستا حاصلخيز ترين روستا در بين روستاهاي منطقه است و يکي از محصولات اين روستا گلابي است که به تحفه نطنز معروف است.
منطقه اي در روستا قرار دارد به نام آب سرخ که آب معدني قرمز رنگ است و اهالي براي امراض جلدي از آن استفاده مي کرده اند اين منطقه در کروند و در انتهاي دره اي است که با روستاهاي يارند،تکيه و فريزهند همسايه است.
اين منطقه جاده ماشين رو ندارد و بايد پياده سفر کرد.منطقه داراي يک استخر آب معدني و يک مرغزار و تعداد زيادي چشمه آب شيرين و آب سرخ در کنار هم جاريست و جالب توجه است.
مردم روستا:
مردم روستا اغلب باسواد بوده اند و در قديم چند مکتب خانه داير بوده است و جالب اينکه تعدادي از اين مکتب خانه ها به وسيله خانمها اداره مي شده و خانمها معلم بوده اند،مثل مکتب خانم کوچکه –مکتب رقيه بگم- مکتب محمد اسماعيل –مکتب ميرزا علي و ...
اين روستا در گذشته 200 تا 350 خانوار جمعيت داشته اما اکنون به دلايل مختلف بسياري از ساکنين ترک ديار کرده اند و در شهرها ساکن شده اند.
هم اکنون روستا در تابستان 100 خانوار و در زمستان 50 خانوار جمعيت دارد.
از فرهنگ و رسومات مثل عروسي ها و عزاداريها و انواع بازيها و قصه ها مطالب فراوان است که در آينده مطالبي در اين باره ارائه خواهد شد.

منبع : سايت روستاي کمجان

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر