احترام به اموات و تکریم بازماندگان

برز قبر

يکي از آداب و سنتهاي پسنديده در روستاي برز، علاوه بر مجالس عزاداري براي اموات ، احترام متقابل مردم به خانواده بازماندگان مي باشد . که در طول سال ، بصورت رسمي در چندين نوبت اين مهم صورت مي پذيرد .

الف ) " عيد نوروز " در اولين روز فروردين با شروع ديد و بازديد " سال نو " افراد روستا بصورت فردي يا گروه هاي خانوادگي براي عرض تسليت ، به منزل متوفي ( شخصي که سالگرد وفات وي هنوز نرسيده ) مي روند و با خواندن فاتحه ياد شادروان را گرامي مي دارند و با خرما کام خود را درسال نو شيرين مي کنند .

ب ) " دهم محرم يا بيست وهشتم صفر" در روز عاشورا ي حسيني همزمان با عزاداري سالار شهيدان و حسن بن علي (ع) و حمل " نخل " در نزديک ترين منزل يا کوچه قديم يا جديد صاحب عزا ( که در مسير حرکت کاروان عزاداري است ) ، چند دقيقه ي توقف صورت مي پذيرد و قديمي ترين شخص سخنران با توجه به اطلاعات رسمي از سلسله خاندان متوفي نام آنها را برده وفاتحه ي قرائت مي شود .

ج ) " عيد سعيد فطر " در روز عيد فطر بعد از اقامه نماز عيد ، اهالي با يک حرکت منظم گروهي ، مردو زن ، پيرو جوان ، کوچک و بزرگ ، به درب منزل متوفي رفته و فاتحه ي قرائت مي نمايند . ( اين سنت نيکو حتي در فصول سرما که باران يا برف مي بارد نيز انجام مي شود )


در عصر همان روز کليه اهالي بر سر قبور جديد وقديم بصورت فردي حضور مي يابند و سوره حمد و اخلاص را قرائت مي کنند  و خيرات خود را به يکديگر تعارف مي نمايند .

در گذشته بچه هاي کوچک که قرائت فاتحه را نمي دانستند با حضور بر سر قبور با ابراز کلمه " خدابيامرزد " احترام خود را ادا نموده و شخص مقابل مقداري آجيل يا ديگر تنقلات محلي را در کيسه وي جاي ميداد .

** اين سنت مرسوم بود به خدا بيامرزي که ديگر از يادها رفته است **

نویسنده: اکبر چهرزاد

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر