مراسم و آیین‌های روستای برز

آیین های روستای برز



در گذشته مراسم و آیین‌های مختلفی در روستای برز وجود داشته‌است که امروزه برخی از آنها منسوخ شده و بعضی از آنها هم که انجام می‌شود شبیه سایر نقاط کشور شده‌است. از جمله‌ی این مراسم‌ها موارد زیر را می‌توان نام برد:

•    مراسم جیر جیرونه
با فرا رسیدن شب دهم ماه رمضان، به مدت سه شب کودکان هر محله پس از افطار به صورت دسته جمعی و در پرتو نور مهتاب مراسم جیر جیرونه را آغاز می‌کردند. دسته ی کودکان به در خانه ی مردم رفته و خواندن اشعاری را شروع می‌کردند و این شعر خوانی توسط خوش صداترین بچه‌ها انجام می‌شد و این کودکان با آجیل پذیرایی می‌شدند.
  
•    مراسم سوگواری‌های محرم
در دهه محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم عزاداری‌های روستا شور و حال خاصی دارد
در روز نهم مراسم با بیرون آوردن "علم" که نمادی است از کاروان ِ  یاران علمدار کربلا آغاز می شود . هم زمان دسته های عزادار حسینی به دنبال علم حرکت کرده و به عمارت بالا وعمارت پایین رفته و پس از عزاداری وتقسیم نذورات و قرائت فاتحه برای اقامه ی نماز به مسجد برمی گردند.
گفته می شود بردن علم به عمارتین جهت احترام به سادات حسینی که اکثراً در این محل ساکن بوده اند انجام می شده است.
در عصر روز نهم، بستن و آراستن نخل که مراسمی است معنوی توسط زیر نخلی ها آغاز می شود.
صبحگاه روز دهم  دسته های عزادار به همراه علم ، طوق و علامت به حسینیه ی ده که محل نگهداری نخل است رفته و طی مراسم ویژه ای نخل را با عظمت و شکوه خاصی بیرون آورده و مراسم عزاداری را آغاز می کنند. همچنان که نخل (که شاید نمادی از تابوت امام حسین (ع) باشد) بر دوش مردم روان است دسته های سینه زنی و نوحه خوانی در جلو و عقب نخل به عزاداری پرداخته و به سوی قبرستان قدیمی ده (مزار) حرکت می کنند. در میان راه نخل را رو به روی بقعه ی شاهزاده اسماعیل آورده و با چرخاندن آن بر سر دست به این امامزاده احترام گذاشته و به آن حضرات عرض تسلیت می نمایند. پس از فاتحه خوانی در مزار نخل مجدداً به مسجد آورده شده و پس از اقامه ی نماز به سمت قدمگاه حرکت داده میشود .در قدمگاه پس از فاتحه خوانی و توزیع نذورات آخرین مرحله ی حرکت نخل آغاز شده و نخل در میان انبوه جمعیت سوگوار و عزادار به سمت حسینیه روانه می شود . بازگشت نخل به حسینیه از جالب ترین و اثر گذارترین مراحل سوگواری بوده و همزمانی آن با ساعات شهادت حضرت اباعبدالله این اثرگذاری را چند برابر میکند. مراسم با دعا و آرزوی قبولی عزاداری و وداع مردم با سالار شهیدان در میان سیل انبوهی از اشک و آه پایان یافته وعزاداران برای صرف نهار به حسینیه یا مسجد می روند.  
 
•    مراسم عید فطر
روز عید فطر پس از نماز عید، نمازگزاران به در خانه ی افرادی که در آن سال درگذشته‌اند می‌روند و پس از فاتحه خوانی برای فرد در گذشته، با میوه و شربت و شیرینی پذیرایی می‌شوند. بعد از ظهر نیز همه اهالی برای خواندن فاتحه و طلب آمرزش برای درگذشتگان بر سر قبور آن‌ها (مزار و قدمگاه) حاضر و برای شادی روح آن‌ها به توزیع نذورات می‌پردازند.

•    ملّا نشاندن
از قدیمی ترین و جالب ترین مراسم روستای برز می باشد که در آن عده ای از قاریان روستا از طرف خانواده ی کسی که تازه درگذشته دعوت می شوند تا یک روز تمام را برای آمرزش روح تازه درگذشته قرآن بخوانند. این مراسم اغلب در چند روز ابتدایی سال (ایام عید نوروز) انجام میشود. این مراسم شب هنگام پس از صرف شام که با حضور جمعی از مهمانان صورت می گیرد  طی مراسم ویژه ای به پایان می رسد.

•    مراسم شاه بازی یا میر نوروزی ، مراسم عسلی روغن خوران ،طناب نشستن ، قلعه سوزانی و ... سایر مراسم روستا بوده است که امروزه کمتر اجرا می شود.

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر