آب و هوا روستای برز

روستای برز

روستای برز روستایی کاملاً دره‌ای است که از شرق به غرب کشیده شده‌است، این روستا بدلیل گستردگی و پراکندگی اقلیمی، کثرت کوچه‌ها، محله‌های قدیم و جدید مجزا، معماری محلی ساختمانها، رنگ خاک زرد معروف به خاک تنور در نماها، دارا بودن دو محله مجزا با آب و هوای متفاوت در شمال و جنوب  و عبور رود خانه ی معروف برزرود از وسط ده، منبع بسیارغنی  جهت مطالعات  تاریخی ، جغرافیایی و همچنین ساخت روستایی می باشد.
وجود کوه هیمند سربه فلک کشیده در شمال غربی، مردمانی با آداب و رسوم بیاد ماندنی از نسلهای کهن، باغات سرسبز و خوش منظر و عبور جاده ی اصلی و توریستی به این روستا جلوه‌ای دیگر بخشیده‌است.
آب شرب و کشاورزیش از سه قنات و آب رودخانه و تعدادی چشمه تأمین می شود، چشمه هایی که برخی در خوشخواری و خوشگواری رشک آب حیاتند.
هرچند این روستا فاصله کمی تا منطقه گرمسیری بادرود و کاشان دارد ولی به دلیل قرار گرفتن بین کوه‌های هیمند از شمال غربی، وردشت از شمال، تخت سرکل از جنوب شرقی و ریزنده از جنوب غربی و وجود چشمه سارهای متعددی که از این رشته کوه‌ها جاری می‌شود  از نظر وضعیت آب و هوایی به یک منطقه ی بسیار معتدل و خوش آب و هوا تبدیل شده است.

صاحب مجموعه ی ناصری در معرفی برز آورده است :
 " برز دهی است که در  همه ی نطنز دهی به این خوش آب و هوایی نیست ، ییلاق است ."

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر