بارهنگ

بارهنگ

بارهنگ گياهي است چند ساله، علفي و تا ارتفاع 70 سانتي ‏متر رشد مي کند. ساقه ي اين گياه بيشتر ايستاده و گاهي به طرف زمين متمايل شده است، همچنين فاقد شيار بوده و به تعداد فراوان است.

برگ‏ هاي بارهنگ بيضي شکل و داراي دمبرگ‏ هاي بلندي هستند که از اين گياه خارج مي‏ شوند. اين برگ‏ ها 3 تا 9 رگبرگ مشخص و برجسته دارند.

گل‏ هايش کوچک و به صورت اجتماع سنبله استوانه‏ اي، در انتهاي ساقه‏ قرار گرفته ‏اند و به رنگ سبز متمايل به قهوه‏ اي هستند. قسمت مورد استفاده گياه، برگ و دانه‏ آن است و دانه ‏هاي آن کوچک، تخم ‏مرغي و به رنگ قهوه ‏اي تيره هستند. زمان جمع‏ آوري اين دانه‏ ها، از اواسط بهار به بعد است. گياه تقريبا در تمام نقاط ايران رويش دارد.

اثرات مهم:

* برگ بارهنگ در درمان تورم نزله ‏هاي قسمت‏هاي فوقاني تنفسي (به علت دارا بودن تانن و موسيلاژ گياه) موثر است. تمام اشکال خيسانده عصاره مايع، شربت، آب برگ تازه و پاستيل‏ هاي تهيه شده از آن، مصرف مي ‏شود.

عصاره آبي در حالت سرد و عصاره مايع آن و همچنين آب برگ بارهنگ، اثرات توقف باکتري ‏ها و باکتري کشي را دارا است؛ در حالي که دم کرده و جوشانده برگ، فاقد اثر است؛ چرا که در اثر گرما د- گلوکزيداز آن شکسته شده و از عمل فعال شدن اجسام بعدي، جلوگيري مي‏ کند.

* دانه بارهنگ در درمان يبوست (اثر اصلي) کاربرد دارد و به عنوان داروي ضد التهاب دستگاه گوارش مصرف مي‏ شود.

برگ:

بر روي 2 تا 4 گرم برگ خرد يا پودر شده، يک ليوان آب سرد ريخته و تا حد جوشيدن، حرارت دهيد و بعد از آن حرارت را خاموش کنيد. سپس 10 دقيقه صبر کرده و محصول را صاف و ميل کنيد.

فرآورده‏هاي گياهي‏ برگ بارهنگ، بيشتر به صورت تي بگ حدود يک گرمي عرضه مي ‏شود و داروهاي گياهي تهيه شده از برگ، به صورت قطره يا شربت، به عنوان ضد سرفه و خلط ‏آور در بازارهاي جهان، در دسترس هستند.

دانه:

منابع مختلف، مصرف روزانه بين 5 تا 15 گرم دانه‏ را توصيه کرده‏‏ اند. دانه‏ ها را داخل نصف استکان آب ريخته، مخلوط کرده و ميل نماييد.
مهم ‏ترين اثرات گزارش شده ي بارهنگ:

(مربوط به برگ و دانه Major Plantago) ضد آلزايمر، ضد آرتريت، ضد تصلب شرائين، ضد باکتري، ضد سرطان، ضد کرم، ضد شکنندگي عروق، ضد ادم، ضد التهاب، ضد اکسيدان، ضد تب، ضد روماتيسم، ضد قارچ کانديدا، ضد عفوني کننده، ضد تومور، ضد سرفه، ضد زخم‏ هاي داخلي، قابض، بازکننده برونش ‏ها، ملين، مسهل، معرق، هضم کننده غذا، ادرار‏آور، خلط ‏آور، محافظ کبد، محرک ايمني بدن، شيرافزا، کاهش دهنده چربي، مقوي رحم، ترشح‏ کننده اسيداوريک در ادرار و درمان کننده زخم.

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر