برز ستاره برزرود


خصوصیاتی که برز را از دیگر روستاهای رودخانه ی برزرود متمایز می کند:

1-    مرکز آموزشی به نام دبستان ابتدا در این روستا شروع به کار کرد و بچه های دیگر روستاها برای آموزش به برز می آمدند، به مرور  زمان دیگر روستا ها هم صاحب دبستان شدند.
2-    جاده سر پُل به ابیانه فقط از وسط روستای برز می گذرد که از نظر تجاری می تواند باعث رونق و معروفیت شود .
3-    در حالی که بقیه روستا ها هر کدام یک قبرستان داشته و هم اکنون نیز دارند، در برز آثار 6 قبرستان( 1- مزار 2- قدم گاه 3- قبرستان کهنه 4- قبرستان مسجد حاجتگاه 5- قبرستان سینه وردشت 6- قبرستان سینه پل(مقبره) ) در آن دیده می شود وهم اکنون نیز دو قبرستان دارد.
4-    تنها روستایی که سه حمام داشته ( دو تا قدیمی و یکی جدید) ولی دیگر روستا ها تا آن جا که من مطلع هستم یک حمام داشته اند.
5-    در میان دیگر روستا ها فقط برز هست که آثار پنج آسیاب آبی در آن دیده می شود، در صورتیکه بقیه روستا ها مانند یارند و کمجان هر کدام یک آسیاب و ابیانه نیز سه آسیاب داشته است.
6-    چندین سال پاسگاه ژاندارمری در روستای برز استقرار داشت، که ابتدا در خانه های اجاره ای  مستقر بود تا سرانجام در قبرستان کهنه پاسگاه ساخته شد بعد با همین نام به سر پل منتقل شد.
7-    اولین روستایی بود که دبیرستان در آن تاسیس و شروع به کار نمود و دانش آموزان دیگر روستاها پیاده و با دوچرخه به برز می آمدند و تحصیل می نمودند.
8-    چهار روستای اطراف برز ( اگر چه هنجن نیز زبان راجی دارد)همه زبان محلی مخصوص خود را دارند به جز برز که فارسی سخن می گویند که کمی قدیمی تر ها لهجه داشتند.
9-    سیل سال 1335 فقط خانه های مسکونی برز را ویران نمود در صورتیکه خانه های هیچکدام از دیگر روستا ها خراب نشد و همین امر باعث شد که برز جدید به صورت محله های مختلف  در سطح وسیع پایه گذاری شود.
10-    از نظر جغرافیایی برز در نقطه ای قرار گرفته که دو روستا درست در غرب و دو روستا در سمت شرق آن ( درست در وسط) قرار دارد.

0 : توضیحات:

ارسال یک نظر